Re: Oikea QSL?

This is a message from Jarmo Havukunnas <jhu@xxxxxxxxx>

At 15.04 29.4.1997 +0300, you wrote:
>Toisaalta Jan-Erik Osterholm ilmoitti kannattavansa
>e-mail-QSLaa ja esitti myos mielekkaat perustelut.
>Luulen, etta JEO on oikeassa arvioidessaan, etta e-mail-
>QSL:n vastustajat kaatuvat saappaat jalassa.

Minusta taas JEÖ:n perustelut menivät ohi aiheen, mutta
jos siis sinusta kysymys on samasta asiasta niin olkoon.
En vain näe miten JEÖ:n mainitsemat ULA-, TV-, utility-,
piraatti- tai Lapin kuuntelut olisivat voineet tehdä
hallaa perinteisille AM-kuunteljoille, kuten nyt saattaa
e-mail-vastausten syrjäyttäessä snail-mail-vastaukset
tapahtua...

Saappaat jalassa tai ilman, kaatumiseen menee kuitenkin
vielä vuosia sillä tämä "ongelmahan" koskee tällä hetkellä
lähinnä vain jenkkiasemia, joilta niiltäkin onneksi vielä
tulee snail-mailiakin kohtuu hyvin...

>Ensinnakin haluaisin kysya e-mail-QSLien vastustajilta,
>etta mita mielta olette telefax-QSL:sta?  Sellaisia lienee
>kansioissanne?  Jos fax-QSL kelpaa niin sitten olisi aivan
>loogista hyvaksya myos e-mail-QSL.  Nimittain kehitys kulkee
>siihen suuntaan, etta telefaxin ja PC:n raja hamartyy.
>Jo nyt raja on toisin paikoin hamara, eli e-mail voi jossain
>vaiheessa muuttua faxiksi.  Lisaksi vastaanottopaan
>kirjoittimien tason nousu aiheuttaa sen, etta kohta e-mail-
>QSL voi olla aivan yhta varikas kuin alkuperaiselle kirje-
>lomakkeelle kirjoitettu kirje.

Kansiosta löytyy toki yksi fax-vastaus (R El Mundo, BA - 1070)
ja näytteeksi minulle riittää myös yksi e-mail-vastaus (KVEN).

En ymmärrä miksi keskustelu pyörii sitkeästi vastausten "hyväk-
symisen" ympärillä. Missään vaiheessa en ole väittänyt etteikö
e-mail vastauksia tulisi hyväksyä, se etten niitä kerää tarkoit-
taa jotain ihan muuta. En myöskään kerää Euro-QSL:iä.

>Testailin itse juuri viime viikonloppuna uutta HP:n vari-
>mustesuihkariani (vanha kunnianarvoisa Star LC10 siirtyi
>viimein elakkeelle).  Viime vuoden Radiomaailmassa julkaistu
>WHK 1420 QSL-kirje ei mustavalkoisessa Rm-lehdessa nayta
>kovin kummoiselta, mutta nyt sain sen tulostettua varilli-
>sena ja sehan on kansiossa hauskan nakoinen (lehdessa
>oleva WHK 1420 -logo on oikeasti keltavioletti).
>
>Eli tuo e-mail-QSL:n ulkonakoongelma alkaa jo olla hallinnassa.

Vielä kun saat T-paidat, mukit, tarrat jne. tulostimestasi
niin palataan asiaan...

>Sitten olisin kysynyt e-mail-QSL:n vastustajilta kantaa nauha-
>rankkiin.  Pitaisiko teidan mielestanne nauhoitukset hyvaksya
>QSL:ksi, vaikka ne eivat ole edes kayneet asemalla?  E-mail-
>QSL paihittaa mennen tullen nauhan, koska raportti on kaynyt
>asemalla, missa sen oikeellisuus on voitu tutkia.  Nauharan-
>kissa tama QSL:n mielestani ratkaiseva ominaisuus ei toteudu.
>Siksi mina en keraile nauhoituksia, vaan jyrailen huoletta
>talla hetkella kevaan 1996 LEM-keikan nauhoja.

Ei pidä. Olen täysin samaa mieltä tästä asiasta. Nauharankin
ideahan on tietääkseni laskea nauhoituksia ei kai kukaan niitä
QSL:n veroisiksi ole väittänytkään...toisaalta hyvä asemakuulu-
tus on minusta todistusvoimaltaan parempi kuin suhinaidiin
saatu "kiitoksia kirjeestänne"-vastaus, mutta sehän onkin jo
ihan toinen juttu...

Kylläpä tuli astuttua kipeän varpaan päälle...

73´s de JHU