Re: [DX] verifioinnit yms.

>From: Reijo Alapiha <alapiha@xxxxxxxxxxxxxxx>
>Ei ne alkuajan raportit todellakaan kummoisia olleet. Ei
>niitä kaikkia ilkeäisi nykyisin lähettää. Jokainen on aluksi
>aloittelija ja lapsi, joten kuuntelijan ikäkin kannattaa huomioida
>raporttia arvosteltaessa.

Muistuu mieleen, kuinka joku BBC:n suomenkielisestä
- taisi olla Petri Nevalainen - ruoti suomalaisia kuuntelu-
raportteja ja lausui niiden olevan osuuskaupan käärepaperille
kosmoskynällä rustattuja tekeleitä, ja meni vielä perään
kysymään "Miksi BBC saisi suomalaisista raporteista ne
kaikkein huonoimmat?".
Olisikohan sillä mitenkään ollut osuutta asiaan, että
BBC:n suomenkielinen varsin usein oli DX-kuuntelijan
ensimmäinen koskaan raportoitu asema?

>Itselleni tuo QSL:ien keräys on harrasteen "suola" joka
>pitää jatkuvasti minut mukana harrasteessa. Ihmettelen,
>kun jotkut lopettavat raportoinnin!? Onko se työlästä vai
>mistä se johtuu?

Muutamia omia syitäni:
- huono palauteprosentti
- lukuisten pisteasemien täydellinen mielenkiinnottomuus
(mitä minä teen jollakin Deutsche Wellen Vladivostokin
QSL:llä? Tai 25:nnellä identtisellä Delhin kortilla, johon on
merkitty yhdelle viivalle uusi paikkakunta erotukseksi niistä
kaikista muista.)
- täydellinen laiskuus lähettää follow-uppeja (mieluummin
pistää postiin uusintaraportin joskus, jos pistää.)
- asemalaskennan tähtitieteellinen monimutkaisuus
(Minulla ei ole edelleenkään mitään hajua siitä, mitkä olisivat
rankkipisteeni, ja jos ne laskisin, laskisin ne varmasti väärin,
eikä ole mitään mieltä lähettää minnekään vääriä pisteitä.
Lisäksi SDXL-rankkiin tulisi huomioida nauhapisteet, jotka
lasketaan eri periaatteella kuin Kuullut asemat -pisteet.
Minulla pitäisi olla siis kolminkertainen kirjanpito jotta
ilmoittautuisin rankin sijalle 60-jotakin. Ei, ei, ei, armahtakaa.)

Niitä asemia, joiden QSL:n haluaa ehdottomasti, on vuosi
vuodelta ikäänkuin aina vähemmän. Maapisteet ovat enää
lähinnä sellaisia. Kiinnostavimpia asemia ovat ne, joiden
toiminta-aika on lyhyt (Radio Kinnekulle, RTHK SW:llä)
tai arvaamaton (piraatit). Sellaisten eteen näkee jo mielellään
vaivaakin. Muiden, tavallisempien asemien suhteen, katse
hakeutuu helposti kohti QSL-kansioita, ja tulee ajatelleeksi
että onhan noita jo ihan riittävästi. Jos on tarvis todistaa
jotakin jollekulle, syystä ties mistä, soitan mielelläni nauhan
tai CD-levyn.

Lisäksi itse saan hieman psyykkistä ihottumaa jo ajatuksesta,
että harrasteeni olisi sen varassa tuleeko joltakin asemalta X
jokin paperilappu, jossa on kolme maagista sanaa.

Kaikki edellämainittu on luonnollisesti lausuttu puhtaasti
omasta puolestani, eivätkä omat käsitykseni mitätöi muiden
harrastajien tapoja nauttia harrasteestaan. (Miten edes
voisivat?)

73's ja Yulet!
JLN