[DX] RE: Vastaukset yms.

JSA:
>postissä myytiin postikortteja, joihin oli painettu
>postimerkki, ja samalla hinnalla ne kulkivat myös
>ulkomaille. Olikohan niiden nimi nyt "Virallinen
>Postikortti" tai joku sellainen. Muuten blanco, vain
>osoitekenttä ja tuo postimerkki. Siihen, kun tarpeeksi
>pieniä bookstaaveja käytti, sai mahtumaan sekä
>raportin, että saatekirjeen :).

Hih, vastauspostimaksun oheistaminen taisi olla hieman
hankalaa? ^_- Vaikka tuskinpa köyhä koulupoika sellaisesta
välittäisi, ei välittänyt täälläkään.

Mistä saankin aiheen jatkaa hieman asiasta (tai sen
vierestä). Huono vastausprosentti sinänsä ei merkitsisi
niin kauhean paljoa, ellei raportin laatimiseen, ohjelma-
kohtien esiin kaivamiseen sekopäisenä ja kaiken
maailman "kiinnostavien lisukkeiden" oheistamiseen
käyttäisi niin paljon aikaa ja vaivaa. Kuinkahan monta
kymmentä IRC:tä tai dollaria olen lähettänyt raportin
mukana, ja matkaesitteitä, radiomuseoesitteitä, Jari
Litmasen postikortteja, etc etc. Vain todetakseni että
vesiperä tuli.
Onkin hauskaa, kun sitten saa huomata että joku tietty
henkilö saa QSL:n raporttiin jossa on 0-1 ohjelmakohtaa
ja allekirjoitus.

Tai sitten on todella aidosti hauskaa, kun esim. Pauli
Holm saa Radio Zanzibarilta kirjeen, josta paljastuu ei
verifiointia, vaan kirje paikalliselta sansibarilaiselta poliisilta!
"Olin partioimassa aseman ympäristöä, kun löysin
kirjeenne puskista aseman takaa. Koska näin kiinnostava
kirje oli huonossa ympäristössä, otin sen talteen ja päätin
vastata siihen. Kerronpa nyt vähän itsestäni---"
Totta kai, tälläkin tavalla voi alkaa aivan hauska ja mielen-
kiintoinen kirjeenvaihto. Ymmärtääkseni kuitenkin kirjeen-
vaihtoon ulkomaalaisten persoonallisuuksien kanssa
pääsisi vähemmänkin hankalalla tavalla... :-)

Mutta mitä tämä sitten kertoo? Kun radioasema(t) selvästi
ei(vät) arvosta saati tarvitse raportteja, ja koska itse satun
olemaan valtakunnanpessimisti, niin uskon kerrasta.

Kunnioitan sellaista sinnikkyyttä, että jaksetaan raportoida
jotakin paikallisasemaa kerta toisensa perästä, mutta jos
itse tekisin niin, joutuisin miettimään itse tykönäni, olisiko
se järkevää. Tässä minä rasitan Intian yleisradiota ja
postilaitosta toistuvilla pyynnöilläni vastata suoraan, jota he
eivät kuitenkaan tee, koska muuten tulee byrokratian
maailman pääkaupungista New Delhistä tiukkasävyinen
kirjelmä ja kenties uhataan potkuillakin(?).

TEJ:
>Uskoisin, että kaikille kuuntelijoille on kuitenkin aina yhtä
>suuri ihmetyksen ja ilon aihe, kun pienitehoinen paikallisasema
>toiselta puolelta maapalloa nousee kuuluviin häiriöiden keskeltä.
>Minä en ainakaan koskaan lakkaa hämmästelemästä tätä
>luonnon ihmettä.

Kun ensimmäistä kertaa syksyllä saa kuuluviin Taiwanin
Family Radion 1557 tai JOIFin 1413, tai Vietnamin 1242...
Se on todella joka syksy elämyksenä kuin kuulisi aseman
ensimmäistä kertaa. Verratonta. DX-kuuntelua!

Äsh, halusin puhua nauhoituksien merkityksestä, siitä kuinka
ne ovat ainoita dokumentteja joissa jää elämään itse radio,
sen ohjelmat ja persoonallisuudet, dramaattiset tapahtumat,
yms yms. Ja kuinka harmittaa että minulla ei ole edes yhtä
kunnollista kasetinpuolikasta Luxembourgin englanninkielistä
tai Moskovan suomenkielistä ohjelmaa 1980-luvulta (joita
Moskovan Radion ohjelmia ei ikinä tallennettu mihinkään!),
sentään 15 minuuttia Jyrki Nokkosen Finnpopsia on tallella.
Ja kuinka olisi välttämätöntä, jopa tärkeämpääkin, että
QSL-tallennussäätiöiden rinnalla olisi nauha-arkistojen
tallennussäätiöitä tms. mutta ei tila eikä aika riitä. Palaan
aiheeseen joskus.

edelleen yuleja kaikille,
JLN