[DX] Ajankohtaisuutta Radiomaailmaan

Viime kevään ja kesän aikana käydyissä keskusteluissa on pohdittu, miten
saada enemmän ajankohtaisia artikkeleita Radiomaailmaan. Itse olen
pohtinut erityisen paljon, kuinka voitaisiin kehittää systeemi, joka
pystyisi tuottamaan näitä juttuja ketään kuitenkaan kohtuuttomasti
rasittamatta. Olen nyt päätynyt ehdottamaan, että perustaisimme sitä
varten eräänlaisen ?vapaapalokunnan?, jolle tieto kulkisi sähköpostin
välityksellä.

Ajatuksena on, että päätoimittajalla olisi lista henkilöistä, jotka ovat
ilmoittaneet valmiutensa silloin tällöin kirjoittaa lyhyehkö artikkeli
jostain aktuellista aiheesta. Kun päätoimittaja tällaisen aiheen
havaitsisi, hän voisi lähettää listan jäsenille yhteisen mailin, jossa
kysyisi, kuka olisi kiinnostunut kirjoittamaan siitä. Kun vapaaehtoinen
toivon mukaan ilmoittautuisi, tämä voisi sopia päätoimittajan kanssa
tarkemmin, millainen juttu olisi tarkoitus saada aikaiseksi sekä saada
aineistoja ja vinkkejä lähteistä.

Tekstin ei tarvitsisi olla pitkä, jolloin sen laatiminenkaan ei vaatisi
kovasti vaivaa. Tärkeintä olisi, että siitä selviäisi itse asia. Jutut
ilmestyisivät ?Taajuuksilla tapahtuu? -otsikon alla. Jos kuitenkin joku
innostuisi kirjoittamaan enemmänkin, teksti voitaisiin julkaista
erillisenä artikkelinaan. Jutun kirjoittamisesta pitäisi ehdottomasti
aina sopia päätoimittajan kanssa etukäteen, jottei tulisi
päällekkäisyyksiä ja muita sekaannuksia. Jakelussa mukana olevat
voisivat halutessaan myös lähettää päätoimittajalle vihjeitä sopivista
aiheista ja lähteistä.

Siinä tärkeimmät lähtökohdat. Nyt katsotaan, ottaako tämä tulta. Otan
tästä eteenpäin vastaan ilmoittautumisia tälle ?vapaapalokuntalistalle?.
Ilmoittautuminen sinänsä se ei velvoita mihinkään, sillä kukin voi
harkita kirjoittamista kulloisenkin tilanteensa ja käsillä olevan aiheen
mukaan. Systeemin yhtenä etuna olisi juuri joustavuus. Toivottavaa
kuitenkin olisi tietysti, että mukaan ilmoittautuneilla olisi todellinen
aikomus myös jossain vaiheessa osallistua kirjoitustalkoisiin.

Miettikääpä itse kukin tätä. Toivottavasti saamme kokoon vireän ja
toimivan ?vapaapalokunnan?! Se olisi hyvä joukko artikkelin
kirjoittamisen hallitsevia henkilöitä, jotka ovat valmiita silloin
tällöin uhraamaan hiukan vapaa-aikaansa yhteisen lehtemme hyväksi!

73's

HAA

--
Heikki Aarrevaara