Re: [DX] Kaz vs. lanka antenni

On 31 Dec 2003, at 15:12, Juha Ignatius wrote:

> Moi
>
> Lähdin joulupäivänä mökille kuuntelemaan ja testaamaan antenneja.
> Mökillä on Super Kaz (9 m korkeudessa, maalangan kokonais pituus 34
> m), enkä tiedä onko tuo mitenkään ihanteellinen tai täysin ohjeiden
> mukainen ?! Toinen antenni on 200 metrinen länsi lanka koksi syötöllä
> ja maadotuksilla. Kumpikin antenni on suuntaan 270 (Etelä-Amerikan
> pohjoisosat) astetta joten vertailu oli helppoa. 25-27.12 menikin
> näiden antennien transatlantic sinkkujen vertailussa tasakympeillä.
> Lyhyt yhteenveto: samat asemat kuuluvat kummallakin antennilla
> [...]

Tervehdys,

hyviä havaintoja S-K:n toiminnasta. Olen oman jenkki-S-K:ni
vetänyt vielä vähän pohjoisemmaksi (330 astetta) välttääkseni
euroroiskeita. Aikoinaan myös takakeilani oli kokeilujen jälkeen
tuossa samassa paikassa.

Yhden asian haluan vielä lisätä, eli kahden S-K:n vaiheistuksen.
Melko moni aasialaistaajuus aukeaa, kun vaiheistan tämän jenkki-
S-K:n suuntaan 80 astetta vedetyn, 12,5 metriä korkean ja
pituudeltaan 25+45 metrisen kanssa. Tuo 45 metriä on
kuuntelusuuntaan laskevan langan vaakapituus. Vaiheistus toimii
parhaiten syys-kevätkeleillä, keskellä talvea ei niinkään hyvin. En
olisi vielä vuosi sitten voinut uskoa kuulevani 100 W:n tehoisia
japseja koti-QTH:ssa ja nyt niitä on jo kaksi plakkarissa. Suurin
ansio kuuluu tuolle muotopuoli-S-K:lle ja mikään muu, kuin tilan
puute ei ole estänyt rakentamasta sitä vieläkin suuremmaksi. Jos
joku on kokenut epäonnistuneensa Kazien kanssa, niin se voi
johtua vain viallisista komponenteista, luultavimmin käytössä
olevista koaksiaaleista ja liittimistä, niissä ei kannata säästää
laadusta.

MKA

ps. ekat X-bandin aussit eilen bandilla, parhaiten 1611 2NTC, josta
ei kuitenkaan saanut idiä, joten sitä ei virallisesti lokata.

Martti Karimies,
HÄMEEN TERÄSRAKENNE OY
Takumäentie 2,
13130 HÄMEENLINNA