[DX] Vs: Re: Kuu-yhteys

MOi!
Kun olen kokeillut SpectrumLab-ohjelmaa, sillä MW:llä "kuulee" eli näkee myös hyvin heikolla s/n-suhteella asemat-esim 1470 kHz heikollakin keilillä yleensä piirtää 5-10 asemaa. Eikös ne samat temput sinänsä korkeimmillakin taajuuksilla ja Spektrianalyyseillä ole mahdollisia - no ei siis mitään kuulumisia ja videolähetettö, mutta ...

73 tk

Tarmo Kontro
Kymenlaakso Polytechnic
PL 13
FIN-48231 Kotka
+358 44 7028 342
fax +358 5 2208209

Hei,

Tämä kuu-yhteys on kiehtonut minua joskus ennenkin. Amatööripuolelta
siihen löytyy paljonkin materiaalia googlen kautta ("EME"). Löysin tämän
artikkelin mahdollisuuksista ja ongelmista, joita erityisesti TVDX
EME:ssä on: http://www.geocities.com/toddemslie/moonbounce_DXTV.html .

Maa-kuu-maa vaimennus on valtava, eli isot tehot ja antennit tarvitaan.
Amatööreillä tämä voi tarkoittaa esim. 1 kW lähetystehoa,  20-23 db
antennigaini, eli puhutaan helposti 100-500 kW ERP tehoista (miinus
kaapelivaimennukset). Kts. esim. http://web.jzap.com/k7rat/whatdoes.html .

Meillä DX-kuuntelijoilla ei tietenkään ole paljoa sanomista lähetyspään
tehoihin ja antenneihin (valitettavasti useimmin ovat ympärisäteilevät,
eikä teho ole kuuhun suunnattu), mutta kuuntelupuolella tuo tarkoittaisi
paljon isompia stakattuja systeemejä, mitä yleensä on käytössä. Lisäksi
meillä on huonona puolena se, että TV signaalin kaistanleveys on 4-5 MHz
ja FM-signaalinkin on satoja kilohertzejä.

Amatööreillä EME on yleensä CW:llä, missä kaikki tuo teho laitetaan
yhdelle taajuudelle eikä levitetä pitkin spektriä ja kuuntelupuolella
voidaan käyttää erittäin kapeita filttereitä (esim. 250 Hz) rajoittamaan
kohinaa. Esim. tuossa JM:n mainitsemassa Keniassa ei oltu katseltu
mitään kuvaa vaan laitteilla oli havaittu pitkän ajan kuluessa
signaaleja, mitattu niiden doplertaajuuksia ja niistä piirretty
käppyröitä tietokoneella eli meidän määritelmän mukaan nuo on
tentatiivisia... testikuvia on turha odottaa näkevänsä. Amatööritkään
eivät käytä FM-modea EME:een eli FM-bandin EME-hommakin olisi lähinnä
signaalin hakemista kohinan seasta ja idejä tai mitään muuta ihmiskorvin
ymmärrettävää on turha odotella.

Eli mahdollista se lienee ja erittäin haastavaa, mutta vaatii laitteiden
parannuksen ja erittäin kovan yrityksen. Nuo japanilaiset on syytä unohtaa.

Risto