Re: [DX] Kelejä?

On 26 Jan 2005 at 14:44, Mauno Ritola wrote:

> En tiedä, uskaltaako tätä ääneen sanoa, mutta kaikki vaikuttaa taas
> kerran hyvältä: indeksit alhaalla, auroraovaali rauhallinen, japseja
> kuuluu. Josko nyt kaikki muuttuisi ...?
>
> 73, MR

Elä, elä Mauno turhaan mainitse sanaa "kelit", sillä kyllä ne siitä sitten
heti katoavat......

Kolmena iltana olen kytännyt x-bandin ausseja, kahtena iltana ne
ovat siellä pihisseet. Thaiden hyvä kuuluminen on niiden osalta paras
indikaattori, ausseja kannattaa kytätä n. 18.00 UTC kieppeillä.

Lemmenjoella vertasimme sen minkä pystyimme Telefunkenia,
CR91, EKD500 ja Kenwood R5000 toisiinsa. Telefunkenin saundin
puhtaus on täysin omaa luokkaansa, CR91:n saundi on hiukan liian
tumma ja EKD kohisee huomattavasti enemmän kuin edelliset,
vaikka sen luettavuus on muuten aika hyvä. Kenwoodin saundi jää
näistä kolmesta erityisesti luettavuudessa.

Mielenkiintoisin juttu oli kuitenkin Telefunkenin RF-signaalin
vahvistuksen säätö. Kun vaihdoin hajonneen linjavahvistimen
(LT1001A) tilalle viime kesänä uuden, pudotin samalla signaalin
vahvistuksen tasoa sellaiseksi, että se oli sopiva etelän olosuhteisiin.
Tämä ei sitten riittänytkään Lapissa, vaan huomattuani lopulta asian,
nostin tasoa maksimiin. Se olikin sitten jo riittävä ja herkkyys parani
hiukan CR91:tä paremmaksi. Nyt sitten taas kotona vahvistimen taso
tuntuu liian suurelta ja täytynee säätää sitä vähän alaspäin. Eli
maksimaalinen herkkyys on todellakin tärkeää vain Lapissa ei täällä
etelässä. Mukava kun Telefunkenista voi ruuvata melkoisesti lisää
RF-vahvistusta (n.10 db) tarvittaessa.

MKA

  Martti Karimies,
HÄMEEN TERÄSRAKENNE OY