[DX] Re: Tutkista

En ollut tutka-asemalla, mutta palvelin sekä IlmavVK:ssa
Tikkakoskella että SatLstossa Porissa. Aivan kasarmien vieressä oli
Porin lentoaseman tutka.  Silti lennostossa kuunneltiin ja lähetettiin
kovasti mm. SW-alueilla.
Samoin Tikkakoskella oli ilmavoimien tutka-asema, ja silti
IlmavVK:ssa oli radioamatööriasema, jossa kuuntelin iltaisin mm.
korealaisia MW:llä (syksy 1977).  Radioamatöörit tosin valittelivat
lennoston aiheuttamia häiriöitä, mutta mahtoiko kyse olla tutkista?
Monet dx-kuuntelijat ovat olleet peditionilla Kaamasessa, missä on
tutka-asema.  En ole kuullut valituksia.
Tutkat toimivat nykyään korkealla VHF/UHF-alueilla (960 - 3000 MHz ->)
ks. esim.

http://www.ficora.fi/suomi/radio/Taulukko3.htm

Ei niistä pitäisi olla haittaa dx-kuuntelulle, ellei jossain ole jokin
laite rikki.  Toki tutkat ovat suurteholähettimiä, mutta muun
radioliikenteen suojaamiseksi niissä täytyy olla myös hyvä
häiriövaimennus.
Yhtä hyvin tähän kysymykseen voi vastata dx-kuuntelija, joka asuu
Pirkkalassa tai Vantaalla lähellä Seutulan tai Pirkkalan lentoasemia.
Seutulan kuuluisa tutka on Ilmailulaitoksen tornin katolla.
Vajaa vuosi sitten kuuntelin tornin parkkipaikalla FM-radiota enkä
huomannut erikoisempia häiriöitä.  AM:ää en kokeillut.
Tästä nimenomaisesta Seutulan tutkasta ja sen väitetyistä
häiriöistä on kirjoiteltu lehdissäkin.
Pääkaupunkiseudulla asia lienee helposti testattavissa ajamalla
autolla Seutulaan Ilmailulaitoksen tornin lähelle hyvän AM/FM-
vastaanottimen ja ulkoantennin kanssa.  Minulla oli viime keväänä
vain autoradion FM-piiska.  Mutta luulisi sen jo huomaavan ainakin
isommat häiriöt.  Ks.

http://www.ilmailulaitos.fi/files/fcaa/EFHK_kartat/Lentoasema-alue020628.pdf

JM