Kansallishenkeä radionkuuntelussa Re: [DX] Re: Suomen maa- ja asemapisteet

Kansallishenkeä radionkuuntelussa Re: [DX] Re: Suomen maa- ja asemapisteet

Onko kaukokuuntelussa loppujen lopuksi niin oleellista, mihin
valtio-opilliseen kehikkoon radioaseman sijainti kuuluu?

Ilmeisesti 1920-luvulla tällä oli merkitystä, koska yleisradiotoiminta
syntyi valtioiden ja hallitusten tueksi. Sillä oli merkitystä myös siksi,
että radioaalloilla kannatti käännyttää yleisöä kommunismiin, fasismiin ja
liberalismiin.

Internetiä ei vielä silloin ollut propagandavälineeksi ja toisaalta radio
oli miltei television veroinen tajunnantäyttäjä.

Kumpi on vaativampaa kaukokuuntelua? Saada SWR kuuluville jossain
etäisemmässä maakunnassa vai kuunnelle Deutche Welleä, BBC:ä tai China
Radio Internationalia uusmaalaisesta radiosta?

Joidenkin teorioiden mukaan Euroopan Unionista tulee valtio (maa?), kun
sen perustuslaki hyväksytään. Tämä tarkoittaa sitä, että espanjalaiset ja
portugalilaiset radioasemat tulevat kotimaisiksi marokkolaisten ja
valkovenäläisten pysyessä edelleen ulkomaisina.

Vaativuusaste ei välttämättä määräydy valtio-opillisten tekijöiden
perusteella.

> FM-QSL-palstalla olen jopa kannustanut ihmisiä ilmoittelemaan
> kotimaisten  ULA-asemien vastauksia ja aina myös ne julkaissut. Olen
> myös ehdottanut  että palstan sisäisesti, erillään muista pisteistä,
> voitaisiin listata  pisteet myös kotimaisista FM-asemista omana
> kategorianaan.
>
> Todettakoon että Tampereen DX-kuuntelijat ry:n Kantoaalto-lehden
> takasivulla tuota HAR:n ehdottamaa vaihtoehtoista DX-kuuntelun
> määritelmää  on käytetty jo vuosikausia, ilman että siitä on aiheutunut
> sen suurempia  konflikteja SDXL:n kanssa.

Voisikos Kantoaallon saada PDF:nä?