Re: [DX] Liiton jäsenäänestyksistä ym

Juha,

Et ilmeisesti ole lukenut, mitä kirjoitin. Ei tämä niin hankalaa ole
kuin kuvittelet.

Jäsenmaksukeräilyt yms. ovat vanhanaikaisia ja kankeita tapoja. Tässä on
minun ideani ja jahka perustyö on tehty, galluppien tekeminen ei ole
niin työlästä kuin kuvittelet:

1) SDXL printtaa esim. 16-24-numeroisen erillisen satunnaisnumeron
(riittävän pitkä, ettei arvailu toimi) jokaisen jäsenen Radiomaailman
osoitetarraan (pl. kirjastot, ilmaiskappalleet, eli menee vain jäsenille).
2) Äänestyskysymys tulee webiin ja lehteen.
3) Webissä on äänestyssivu, missä äänestys tapahtuu ja tuota lukua
käyttäen voidaan varmistaa, että ko. henkilö todellakin on
äänioikeutettu. Ainoa asia, mitä SDXL:lta tarvitsen, on lista noista
printatuista numeroista. Edes nimiä ei tarvita. Näin äänestys olisi
nimetön. Edes minä en pystyisi urkkimaan äänestäjän henkilöllisyyttä.
4) Niille joilla ei ole webia, voivat mennä kirjastoon tai kaverille tms
äänestämään. Tai äärimmäisessä tapauksessa kirjoittaa
valintansa/numeronsa postikorttiin ja lähettää sen toimistolle (tai
kenelle tahansa muulle, jolla on web), missä toimistonhoitaja naputtaa
äänen webiin. Ei näitä luulisi montaa olevan.

Jos liitto toteuttaa noiden numeroiden printtaamisen, olen valmis
tekemään webisovelluksen. Periaatteesa tämän voisi toteuttaa jo nyt
jäsenrekisterin perusteella, esim. jäsennumero & syntymävuosi.
Tuollainen systeemi ei vain olisi niin virhevarma äänestäjän
tunnistamisessa, mikä on ainakin minun kannalta isoin kysymys, ei se
miten äänet lasketaan ja ynnätään (mikä on webbisysteemissä se kaikkein
triviaalein asia). Saatavilla on jo kaikenlaisia äänestyssovelluksia,
joista rustaamalla pitäisi löytyä meidän haluamamme.

73!

Risto