[DX] Rovaniemen keskiaaltotaajuus

Jos haluat perustaa Rovaniemelle keskiaaltoaseman, Geneven sopimuksessa
1976 on tarjolla 990 kHz 100 kW.
Toivotan menestystä hankkeelle ;-)
Tämän radiotaajuuden historia olisi erityisen mielenkiintoinen tutkittava.
Yleisradiolla oli vuonna 1975 taajuudella 989 kHz Rovaniemellä 200 Watin
asema, jonka tarkoitus oli pitää taajuutta varattuna Geneven
taajuuskonferenssin alla.  Asema suljettiin pian Geneven kokouksen
jälkeen.
II maailmansodan aikana Lapissa oli Suomen suostumuksella
saksalaisjoukkoja 200000 miehen armeija, joka piti siellä omaa
radioasemaa Soldatensender Lappland.  Yleisradio rakensi oman aseman
Rovaniemelle 1943.  Molemmista on tietoja Ylen Lapin radion nettisivulla,
ks.

http://www.lapinradio.fi/vk1940_sivu.html
http://www.lapinradio.fi/lapinsota.html

Jompi kumpi näistä asemista lähetti keskiaalloilla noin taajuudella 990
kHz.  Lapin sodassa 1944 saksalaiset tuhosivat koko Rovaniemen ja
molemmat radioasemat siinä ohessa.

Niinpä niin... ja nykyään taas elvytellään kaikenlaisia teorioita
erillissodasta ja ties mistä ajo- ja tukkipuista.  Jo radiohistoria
osoittaa, että Suomi oli läheisessä yhteistyössä natsi-Saksan kanssa.
Soldatensender Lappland oli yksi aseveljeyden ilmentymä.

JM