[DX] Helsinki ja Lahti SW

  ----- Original Message -----
  From: "Jorma Mantyla" <jmantyla@xxxxxxxxxx>

  Dx-listan keskustelukulttuuriin voisi kuulua se, ettei jankuteta
  yleisesti tiedossa olevia asioita.  Tämä jää toistaiseksi viimeiseksi
  radiohistoria-artikkelikseni tällä listalla.  Olen tehnyt aloitteen
  jatkotoimista ja odotan Sdxl:n vastausta.

  Moi, olen samaa mieltä JM:n kanssa (tosin on vaikea tietää, mitä muut tietävät näistä historia-asioista varsinkin) Itsellänni on erilaista vanhempaakin radioaiheista lehti- ja kirjamateriaalia omassakin hallussani erinäisiä määriä (([1910]1920-1960-l), ja sisältävät mielestäni mielenkiintoista materiaalia. (No varmaan monen muunkin arkistoissa). Joka tapauksessa artikkeleita, taulukoita ja kuvia (mm. monen suomalaisenkin aseman avajaisista yms.).

  Niin, pläjäytän vielä kerran - varmaan jokaisen tiedossakin olevat- Suomen aaltoalueet (ja itse laskemalla taajuuksiksi muutettuina) v:n 1938 lopussa. Se miksi teen sen ovat mielenkiintoiset SW-taajuudet Lahdessa ja Helsingissä. En ole varma löytyisikö omista lähteistäni perustietoa noiden historiasta, mutta varmaan YLE:n vuosikirjoissa olisi (pitänee kaivaa esiin). Mutta jos joku tietää noiden SW-lähettimien taustat jo nyt (siis tehot  ja käyttöönottoajankohddat), niin voisiko ystävästi postailla. Näihin aikoihinhan Yleisradion miehet olivat vierailleet mm. Daventryssä Englannissa tutustumassa sen (muistaakseni) 200 kW:n? SW-lähetuinyksikköihin- samanmoistahan oltiin suunnittelemassa Poriin. Mutta se siitä, seuraavassa Suomen asemat Joulukuun lopussa 1938 (RadioKuuntelijan n:o 52B-liite):
  Lahti I 1807m (166 kHz-nämä ihan puhtaasti matemaattisesti laskettuna-virheitä voi olla?)
  Lahti II 31.58m (9500 kHz) ja 25.47m (11780 kHz)
  Helsinki I 335m (896 kHz)
  Helsinki II (koe) 197m (1523 kHz)
  Helsinki III 49.02m (6120 kHz)
  Sortavala 569m  (527 kHz)
  Pietarsaari 200m (1500 kHz)
  Kuopio 1186m (253 kHz)
  Vaasa 211m (1422 kHz)
  Turku 211m (1422 kHz)
  Tampere 223m (1345 kHz)
  Pori 400m (750 kHz)
  Oulu 696m (431 kHz)
  Viipuri 569m (527 kHz)
  Joensuu 968m (310 kHz)

  Kommentteja ja tietoja suoraan minulle (tai, jos katsotaan yleisemmin kiinnostavaksi ja ei yleisesti tiedossa olevaksi tälle listalle?)

  73 Alpo (Toivottavasti ei taas liian ulkona tämän listan tavoitteista)