[DX] Re: Miettimisen tuloksia!

OJP:n artikkeli perustuu lähinnä valtapoliittiseen spekulointiin,
mutta sen avulla ei voi selittää kaikkea 1948 tapahtunutta.
Suomi kuuluu ITU:n jaottelussa Region I:een, jossa on myös
Ranska.  Kööpenhaminen konferenssissa 1948 ratkaistiin nimenomaan
Region I:n taajuudet.
Ranskan toimintaa konferenssissa taas ei voi ymmärtää vain
valtiollisesta näkökulmasta, vaan sitä sotki jo tuolloin Sofirad-
yhtiön (Société financière de radiodiffusion) siirtyminen Ranskan
valtiolle II maailmansodan loppuselvittelyissä.
Sofiradin perustivat Saksan natsit Ranskan miehityksen aikana Vichyn
hallituksen tuella ylläpitämään Radio Monte Carloa.  Taustalla oli
ajatus pitää Monaco muodollisesti itsenäisenä veroparatiisina, jonka
pankeissa pestiin natsien miehittämistä maista koottua ryöstösaalista.
Saksa ei nimittäin täysin luottanut Sveitsin pankkien yhteistyöhaluihin,
sillä mm. Roosevelt painosti Sveitsiä lopettamaan natsien rahanpesun.
Sofirad siirtyi Ranskan valtiolle Saksan romahdettua ja Charles de Gaulle
kehitti siitä valtio-omisteisen viestintäsijoitusyhtiön, joka omistaa
tänäkin päivän mm. sellaisia asemia kuin Radio Monte Carlo, Radio
Luxembourg ja Sud-Radio sekä Europe I.  Toiminta rahoitettiin
mainonnalla, kuten tapahtuu edelleenkin.  Kyse on valtavasta
viestintäyhtiöstä, jonka lonkerot ulottuvat nykyään myös FM- ja
TV-puolelle kaikkialla maailmassa, myös Amerikoissa.  Se omistaa mm.
Quebecissa toimivan TV-kanavan TV-5, ks.
http://www.tv5.ca/
Sofiradia varten tarvittiin heti sodan jälkeen radiotaajuuksia, ja niitä
Ranska haali Kööpenhaminassa.  Luxemburgille, Monte Carlolle, Europe I:lle
sekä Ranskan valtiolliselle radiolle ORTF:lle junailtiin paketti, jonka
yhteydessä Allouisin asema siirrettiin lopulta 164 kHz:lle.  Kummallisinta
tässä kokonaisuudessa oli Europe I:n välitaajuus 180 kHz, jonka
yksityiskohtainen syntyhistoria olisikin mielenkiintoinen selvittää.
Asema on edelleen olemassa ja lähettää entiseltä Ranskan
miehitysvyöhykkeeltä Saarlouisista 2 megawatin teholla kaupallista
ohjelmaa Ranskaan nykyään taajudella 183 kHz, ks.
http://www.europe1.fr/frequences/frequences.jsp
Saksa jätettiin tässä touhussa pahasti jalkoihin ja Ranska haali
Kööpenhaminasta mm. pitkäaaltotaajuuksia, joista osa olisi oikeasti
kuulunut väkiluvun mukaan Saksalle.
Anteeksi, mutta nyt en enää jaksa kirjoitella aiheesta.  Minulla on
maanantaina opetusta Turussa ja sitä pitää valmistella.  Voitte päättää
meneekö tämä juttu dx-listalle.

JM