[DX] Re: VS: FM, SpectrumLab ja kantoaalto

[DX] Re: VS: FM, SpectrumLab ja kantoaalto

Spectrum Lab -ohjelma lähti toimimaan eikä häiriöitäkään ole
pahemmin, kun kolvasin koaksiaalin pc:n äänikortin ja R8500:n
väliin.  Tein kaapelista samalla niin pitkän, että pc:n saa noin
neljän metrin päähän rx:stä.
Spectrum Labilla saa mitattua aivan ällistyttävän tarkasti
asemien taajuuksia.  Se myös huomaa asemat ennen kuin niitä
voi kuunnella ymmärrettävästi.  Oli kiinnostavaa seurata taajuuden
5040 asemien nousua auringonlaskun aikaan.  Äsken kuuntelin taajuutta
1107 kHz, jolloin SL ilmoitti splittiasemasta -254,50 - -253,80.
Sieltähän se löytyi: 1106,76 arabi.  Onko Egypti vai
Arabiemiraatti lipsahtanut splitille?  Nyt ei tarvitse enää arvailla
viimeisen desimaalin luotettavuutta.  Sen saa aivan kohdalleen ja
pienenkin ryöminnän huomaa aikajanalla vesiputoustoiminnolla.
Tätä kirjoitettaessa kuulokkeissa soi Djibouti 4780 kHz.
Näyttävät aktivoineen lyhytaaltotajuutensa.  Mukavaa kansanmusaa
Afrikan sarvesta.  Asema näyttäisi olevan kohdallaan 4780,00.  Täytyy
tosin tutustua SL:n kalibrointiin.
R8500:lla pystyy samalla kuuntelemaan, kun käyttää SL-ohjelmaa.
Otin ulostulon R8500:n nauhuritöpselistä, joten kuulokkeita voi
hyvin käyttää.  Toinen mahdollisuus on kuunnella kuulokkeilla pc:n
äänikortista.
Kaikki tietenkin SSB:llä.  Luotettavat taajuusmittaukset tehdään
SSB:llä.

JM
Kangasala