Re: [DX] Auroraa

Moi Jari & kaikki!

Sodankylän magnetogrammin kaikki kolme komponenttia (vaakakomponentit X
ja Y sekä pystysuuntainen Z) löytyvät suoraan osoitteesta:
	http://www.sgo.fi/Data/RealTime/magnetogram.php

Grammit päivitetään 10 minuutin välein alkaen aina klo 1800 UT.
Näkyvillä on kentän vaihtelu seuraavan vuorokauden klo 2400 asti.
Lisäksi alla 2 viimeisen tunnin grammin (eri skaalalla yleensä). Kuten
Jari huomautti, Fullscale-arvo vaihtelee aktiivisuuden mukaan. Jo
pelkkä tämän luvun vilkaisu kertoo menossa olevan tilanteen.

Aikaisempien vuorokausien grammeja (sekä indeksejä) löytyy saman
www-tiedoston aliosoitteesta:
	http://www.sgo.fi/Data/Magnetometer/magnArchive.php,
jonka valikosta löytyy vaikka mitä; jopa indeksiarvot aseman
käynnistymisestä (vuonna 1914) asti.

Sieltä löytyy myös vuodesta 1995 lähtien graafisessa muodossa Suomen
kahden observatorion
(SOD ja NUR = Nurmijärvi) ja kahden pysyvän rekisteröintiaseman (HAN =
Hankasalmi; OUJ = Oulujärvi) grammit.

Sodankylän tiedostot ovat olleet Clusiven "keliennusteen" taustana jo
silloin, kun ne eivät olleet avoimia tiedostoja.  Kunhan saan tehdyksi,
kirjoitan tarvittavat ohjeet, jotta jokainen voi tehdä "ennusteet"
itse. Tällöin voisin lopettaa yli 40 vuotta jatkuneen palvelun - alkaa
jo pikku hiljaa tuntua yksitoikkoiselta.

73s SEH

  Hei,