[DX] Es arvoitukset tuskin selviavat...

>Onko tosiaan niin, etta Double Hop ja Multi Hop Es etenee vain
>heijastuen veden paalla?

"Double-hop" kasitteen viljely ja "vain" johtaa tuollaiseen pohdiskeluun.
Useinkaan ei tiedeta, onko "hyppy" ionosfaarista tai maasta tai mista.
Maasirontaa ja heijastuksia on tutkittu paljon etenkin erilaisilla tutkilla.
Meren pinta on vaihtuvassa tilassa ja maankamaralla erilaiset olosuhteet.

Muistaakseni tulimme tulokseen, etta Pori 11755 kHz tuli takaisin
sopivasta maastosta, jopa vuoren kylkea tms. Oletetut teholaskelmat :

Jos Pori sateili 20.000 kW, matkalla lounaaseen katoaa jotain ja matkalla
takaisin tanne myos, keleista riippuen. Kun indikoitu kentanvoimakkuus
taalla oli vuosia tasainen 25..35 dBuV/m - ja siella maalialueella luokkaa
ehka 65..75 dBuV/m,  prosessissa on "paluuteho" mennyt 10.000-osaan.
On helppo kuvitella mita tapahtuu, jos lahtotehoakin olisi vain murto-osa,
kuten FM-asemilla on - tyypillisen lentomajakan EMRP on 2..20 W.

Se on kai selvitetty aika hyvin, etta "pienin mahdollinen ionosfaarinen
tappio" (extra reflection loss) oikeassa aurorassa (Bs-Au) on noin 40 dB.
- mika sattumalta olisi noin sama kun HF Porin nk paluusiivulla on.

Ei tasta kauan ole, kun uskottiin, etta HF-signaali Suomesta Australiaan
menee "6-7 hypylla". Varmaan meneekin mutta signaalin osa, joka kuuluu
(on kuunneltavissa) varmaan on kulkenut aallon kannalta jarkevampaa reittia.

>Olen itse kuullut FM:lla todistetusti usean hypyn Es:aa Libanonista ja siina
>tapauksessa lienee heijastava pinta Musta Meri. Kuitenkin Suomesta on
>tanakin vuonna kuultu FM:lla Espanjaa ja olen itsekin 2-3 kertaa kuullut
>mutta aina ovat jaaneet kokemattomuuttani tunnistamatta. Tassa valissa ei
>heijastavaa vesipintaa kuitenkaan ole, joten ne ovat sitten kuitenkin Yhdyn
>Hypyn Es:aa vai jotain muuta tyyppia Es:aa kuten pilvesta pilveen?
>Pohdiskelee.   Jouko (KOJ)

TA-eteneminen Atlannin yli on oma suuri probleemansa, jossa aurora-alueen
laheisyyskin jo usein vaikuttaa. Varmaan 25.6.07 myos FM-signaalit "tulivat".
Kyse on enemman siita, kuka oli seuraamassa, milla kalustolla, missa jne.

Kuten utility-porukalle olen selvittanyt, nykyisin "kuulen" (ainakin DSP-naen)
kirkkaasti majakoiden k-aallot, joita tarkkailuaseman 300.000mk maksanut
mittavastaanotin nykyistani paljon paremman antennin kanssa ei kuullut.

Aseman (ohjelman) tunnistaminen on ainakin FM-hommissa vaikeata mutta
sen takia yksin ei ehka pitaisi menna toteamaan, ettei ollut "kelia", hi.

Terveisin    Vaino (VKL)  (02 July 2007)