[DX] Perseus

Uus Perseus saapui eilen Uhtualle, ja parituntisen koeajon jälkeen uskaltaa varmaan jotain lyhykäisiä kommentteja laitteesta kertoa. Hurahdin tähän sikasäkissä -ostokseen melko impulsiivisesti. Näin laitteesta kuvia parisen viikkoa sitten, ja sen perinteinen liikkarimaisuus miellytti heti. Kun Ritolan Maunon kautta kuulin, että Perseuksessa ei juurikaan olisi ali-menuja ja väkästen laittamista oikeisiin kohtiin (en ole kumpiakaan vielä mistään löytänyt), niin melkein siltä istumalta tein tilauksen, koska IQ:n olen kokenut käyttöliittymältään hankalaksi.
Ensivaikutelma sekä pakkauksesta että itse laitteesta jätti hyvin ammattimaisen kuvan. Laitteen asennus tapahtui nopeasti. Ajuri CD:ltä, ja sitten olisi voinut kopioida cd:ltä myös varsinaisen ohjelman, mutta netissä on jo uudempi versio Beta02, joten latasin sen tietysti sieltä. Ladattuja tiedostoja ei tarvinnut enää varsinaisesti installoida, laitoin vain Perseus.exe -tiedostoon johtavan pikakuvakkeen, ja siitä se käynnistyy. Piti ihan valmistajalta varmistaa, että teinkö asennuksen oikein. IQ:hun verrattuna varsinainen loota on aavistuksen syvempi (tai ainakin syvempi kuin minulla IJL:n tekemässä kotelossa oleva IQ), ja Perseus saa virtansa mukana tulevan muuntajan kautta.
Perseuksen käyttöliittymä on todella helppokäyttöinen, ja minun mielestä fiksusti toteutettu. Kuuntelin ja leikin aikani ennen kuin italiankielisestä ohjekirjasta (englanninkielinen ei ole vielä valmis) edes tutkailin lisähienouksia. Kun on näin pitkään liikkareita pyöritellyt, niin tämä tuntui heti omalta. Taajuutta voi helposti vaihdella monellakin tavalla, ja isossa näytössä on valittavissa joko vesiputousnäyttö tai se sähikäisspektri. Näin alkupuolella tutustumista eniten olen silti ihastellut filtteri/passband -toimintoja. Pienessä lisänäytössä on kuunneltava taajuus lähtökohtaisesti keskellä. Ensin voi valita filtterin viidestä perusvaihtoehdosta, ja filtterin kattama alue näkyy harmaana taustana. Sitten hiiren vasemmalla puolella voi tarttua harmaan alueen reunaan ja kaventaa tai leventää filtteriä molemmilta puolilta portaattomasti, ja kun hiiren oikealla puolella tarttuu harmaaseen alueeseen, voi sitä liikutella niin kuin passband-tuningia käyttäisi. Filtteritoiminto tuntuu leikkaavan aika terävästi. Esim. 60 mb:llä löytyi pari asemaa, joitten signaalin vieressä häiriö näkyi spektrissä piikkinä. Kun filtterin reunaa veti niin, että häiriöpiikki jäi filtterialueen ulkopuolelle, niin heti myös luureista alkoi tulla selvempää ääntä. Preselektori, preamp ja minulle vielä tuntematon Dither-toiminto ovat jääneet kokeilematta, ja mm. notch ja noise blanker eivät vielä ole aktivoitu. "Nupit" paneelissa odottavat uudempaa ohjelmaversiota.
Signaalin siedosta tai laitteen herkkyydestä en osaa sanoa mitään. Näin säkkipimeällä sekä Persus, IQ että NRD-525 antavat hyvin samanlaista signaalia. En minä korvatuntumalla niihin keskinäisiä herkkyyseroja saa. Lauantaina täytyy kokeilla puolenpäivän paikkeilla tuota heikon signaalin sieppaamista. Kokeilin myös troolia. 400 kHz:n levyisen taajuuskaistan nauhoitus ei hirveästi kuormittanut kannettavaani (suoritinkäyttö noin 35 % - laitteena Asus 1.61 GHz AMD Turion DualCore, RAM muistelen 1,5 Mb, NVidia Geforce 7600 -näytönohjain ja XP). Laitteistovaatimuksissa lukee mm. Pentium IV 1,5 GHz tai parempi ja 256 MB RAM - ja USB 2.0 highspeed a 480 MBit/s. Playback/rec-toiminnon avulla nauhoitus ja nauhan kuuntelu on helppoa, ja nauhoituksesta näkyy päiväys ja kulloinenkin kuunteluhetken aika. Erittäin tyytyväinen olen - sillä hyvin pitkälti hain käytön helppoutta. MR:n kanssa täytyy lähiaikoina tehdä järeämpää vertailua kunnon antenneilla, ja viimeistään Lemmenjoki tammikuussa kertoo miten tämä extreme-kuuntelussa pärjää. Ei tullut Italiasta sikaa säkissä, eikä sutta, mutta sudelle tosi kiva kaveri. Olimme heti samalla aaltopituudella.
73
JUS
Jussi Suokas
Joensuu