Re: [DX] Koksin maadoitus

Minulla näin pääasiassa pelkän tekniikan harrastajana ei ole samankaltaista kokemusta käytännöstä kuin monilla muilla, mutta mieleen on kuitenkin jäänyt mm. seuraavanlainen vertailu jostain yli kymmenen vuoden takaa. Vedin kyntöpellolle usean sadan metrin matkalle jotakuinkin 2m korkeuteen keppien varaan 1,5 mm langan ja loppuosan n. 400 metristä samaan korkeuteen metsään. Sitten lumen tultua vedin samaan suuntaan hangelle 2 parisen puhelinkaapelin kaikki parit rx-päästä yhdessä ja toimi antennina tasan yhtä hyvin. Tuon jälkeen en ole viitsinyt antennilankaa pellolla mihinkään nostaa koska pääsee vähemmällä kun se kumminkin on kerättävä kesäksi pois.

73,s IJL

Moro kaikki!
Mielenkiintoisia juttuja, mutta varmasti "kaikki vaikuttaa kaikkeen" eli
antennista saatava sinkku riippuu (erittäin) paljon
kokonaisolosuhteista. Mun Aasialanka (lwog) on nyt pääosin pellolla
veden alla - ei pusikossa - ja toimii. Ja lw on tarkistettu: pusikossa
edelleen (toimii huonommin...) ;-)

Käännepistettä ja valoisampia aikoja (keskitalven anomaalisuus vähenee)
odotellessa;
73 TK

  Nää tekniikkajutut ovat sen verran mielenkiintoisia että ne ovat
saaneet niskalenkin minuun- kuuntelut ovat jääneet melkein tyysin
taka-alalle...
  Mielenkiintoista on lukea esim. että joku kaveri testaa jotain tietyllä
tavalla. Sit kun avaa jonkun toisen tekemä juttu samasta aiheesta niin
siellä sanotaan "ei sitä testiä voida tehdä tolla tavalla". Jutut ovat
täynnä vastakkainasettelua.. ja yhdessä jutussa väitettiin "antenni
pitää sijoittaa vapaaseen tilaan pois puista ja pusikoista"- toinen
väittää " puut ja pusikot eivät vaikuta  huomattavasti antennin
toimintaan. No- ainakin mä laitan antennin pusikkoon kun ei ole muita
paikkoja laittaa. En mä ainakaan rupea siivoamaan naapurin metsää... voi
tulla huomauttamista.
  Mut kuten luki yhdessä jutussa-näin todettiin lopussa " The name of
the game is experimentation...."
  73' RS