-----Alkuperäinen viesti-----
Lähettäjä: DX [mailto:dx-bounces@xxxxxxxxxxxxxxxx] Puolesta Jari Savolainen
Lähetetty: 4. huhtikuuta 2014 14:27
Vastaanottaja: Suomalaisten DX-lista
Aihe: Re: [DX] Globe Wireless

Onhan tuo meriradioliikenteen maailma muuttunut. Minä nuorena kävin kipinän
opinnot läpi ja seilasin 1973-83. Olisi laivoilla kipinän hommia ollut vielä
tuonkin jälkeen jokunen vuosi, vaan mulle riitti nuo 10v.

Tuolloin ei vielä monessakaan suomalaisessa paatissa ollut edes telexiä,
satelliiteista puhumattakaan. Kehityksen sitten kulkiessa kipinät jätettiin
yhä useammasta laivasta maihin. Helsinkiradionkin HF/MF asemat suljettiin
kai vuoden 2000 pintaan.

En ole seuraillut noiden aiemmin mainittujen rannikkoasemien
omistussuhteita, mutta jotenkin tuntuu että Globe Wireless oli vain yksi
asiakas noilla HF asemilla (Rogaland, Bern ja monet muut).
Globe Wirelessin myynti ei toivottavasti isommin vaikuta näiden asemien
toimintaan.

Kyllähän meribandit ovat hiljaisia nykyään. Sähkötystä ei juuri kuulu, Seoul
Radio taitaa olla viimeisiä kilkuttelijoita bandeilla. Telexiä operoivat
vielä jotkut rannikkoasemat (mm. Kiina, Kreikka, Turkki jne). HF
radiopuheluita ei laivoilta juuri enää kuule mutta käsittääkseni esim Bern
Radio ja Olympia Radio laivapuheluita vielä välittävät jos tarvetta on.
Kaikenlaista digitavaraa myös kuuluu, esimerkiksi Global Link Network
välittää Pactorilla viestejä laivoille monien rannikkoasemien kautta.

Meriradioalueiden taajuuksien saaminen esim. yleisradiokäyttöön ei onnistu
päivässä eikä vuodessa. Byrokratia jauhaa hitaasti ja kansainvälisten
sopimusten muuttaminen vielä hitaammin.

73, JSA