Re: pistelaskenta

This is a message from Mauno Ritola <ritola@xxxxxxxxxxx>

At 22.57 18.3.1998 +0200, you wrote:
>pistelaskenta
>
>Vanhana dx ja qsl-keräilijänä uskallan sanoa nuoremmille,että
>älkää ottako kovin vakavasti kaikenmaailman ALT ym sääntöjenlaatija-
>ja pisteenlaskijaporukoita,jos keräilette QSL-kortteja.Ne pisteet ovat
>vain pisteitä.
>Pisteet tahtovat olla katoavaisia,kuten viime aikoina newsseissä
>on näkynyt,mutta ainakin minun kansioissa hyvin monet pisteittä
>jääneet QSL:t ovat ehkä muistorikkaimpia.
>Muutamia mainitsen vain noin esimerkin vuoksi.Helsingissä toimi
>vuosia kaupallinen FM-asema Radio Ettan/Ykkönen.Siitä ei kai pisteitä
> [...]

Kiitos kommentista Esko!
	Vanhana DX-kuuntelijana ja QSL-keräilijänä pidän itseänikin (39 vuotta
ikää, 28 vuotta kuuntelua). Pyrin keräämään QSL:iä, mutta tietysti kerään
niitä mieluummin eri asemilta kuin aina samoilta. Sitä varten kai tuo
pistelaskenta on olemassa? Ja tietysti kun QSL:ien määrää sitten
vertaillaan on parempi, että kaikki laskevat niitä samalla tavalla, jotta
laskenta olisi vertailukelpoinen. Mutta kyllä silti tuo taannoinen Radio
San Marinon QSL oli kiva saada, vaikka etukäteen oli selvää, ettei siitä
pistettä ole laskettavissa.
	Minullakin on aikamoinen määrä historiallisia QSLiä, joista ei pistettä
tule (mm. Moskovan Radiolta ja Itäblokin maista). Osasta niitä voisin
luopuakin, jos kerrot kuka niistä maksaa, kun tuo ainainen rahapula tahtoo
vaivata!
	Olen kyllä pariin otteeseen päättäväisesti lopettanut raportoinnin
kokonaan muutamaksi vuodeksi ja yrittänyt tyytyä pelkästään asemien
kuunteluun, mutta huonolla menestyksellä. Jotenkin pelkkä aseman kuuleminen
ei tahdo riittää, olisi kiva myös saada asemalta joku viesti siitä, että
olen kuullut sen. Nyt alkaa vaan taas mitta täyttyä: mitä niitä asemia
raporteilla häiritsemään, kun ei niitä kertakaikkiaan kiinnosta ne. Ja
sitten luultavasti palaan taas raportoimaan, huomatakseni, että
vastaushalut ovat edelleen vähentyneet. Mutta kyllä raportointi on
viimeistään nyt aikansa elänyt tapa harrastaa tätä hommaa. Jotkut asemat
ovatkin vastauksissaan ilmoittaneet, että heidän signaalinsa kuuluu
huomattavasti paremmin web-sivun kautta!
	Jotain uutta kilpailutoimintaa olisi kehitettävä tuon ainaisen rankin
tilalle (luulisi muuten, että se olisi kohta valmis tislattavaksi, onhan se
niin kauan käynyttä!). Mutta mitä?
Minusta todella mukava DX-kisa oli 80-luvulla järjestetty DX-maailmankisa,
eikä se johtunut pelkästään siitä, että vielä pärjäsinkin siinä. Jotain
sellaista voisi kehittää, se vaan vaatii, että idea olisi niin kiinnostava,
että kilpailuun osallistuttaisiin aika laajasti (DX-maailmankisan osanotto
jäi vaisuksi). Miten olisi esim. tiettynä viikonloppuna tietyn
taajuusalueen kuuntelu? Ilmoitettaisiin kaikki asemat, mitä kuului. Olisi
mukava verrata eroja eri paikkakuntien välillä. Eikä sitten ihan herkästi
alettaisi mestaamaan tyyppiä, joka vahingossa idaisi jonkun aseman väärin.
	Että tällaisia ajatuksia. Muuten Viron Radio vastasi tänään
lyhytaaltotaajuudeltaan 5925 kHz. Kaunis kortti. Ja tuli vielä lähes
viimeisestä FS-ohjelmasta, joka lähetettiin SW:llä. Taajuutta ei ole
käytetty viime aikoina muihin kuin FS-lähetyksiin, joten ilmeisesti siitä
saa vielä kaiken kukkuraksi rankkipisteenkin, heh!

73, MR