Re: Pisteet ja clusive (Re: Ehdotuksia)

This is a message from Jarmo Havukunnas <jhu@xxxxxxxxx>

At 12.12 29.10.1998 +0300, you wrote:
>En näe mitään syytä sille, miksi clusiven netissä pitäisi olla
>maksullinen?  Olen luullut, että clusiven tilausmaksun tarkoitus on
>kattaa toiminnan kulut (monistus ym.), eikä esim. liiton yleiskuluja?
>Luulin, että suurin osa kuluistä jää sähköisessä muodossa
>toimittaessa pois?  Toimittajat tekevät työnsä harrasteen palon
>innoittamina ilman palkkaa.  Jos verkkoclusive sisältäisi vain lokit
>( qsl:t ja uutiset RM:ssä) niin Radiomaailmakin hyötyisi asiasta.
>Clusivejäsenyyttä ei edes tarvittaisi, vaan kaikki halukkaat yhteyden
> [...]

Maksaisitko sinä 200 mk lehdestä, jos saisit saman infon ja vielä paria
päivää nopeammin ilmaiseksi netistä? Tuskin maksaisit.

Entäs jos 20 clusivelaista päätyisi samaan johtopäätökseen, tai 30.
Lopputulos olisi se, että joko lehden (siis paperiversion) julkaiseminen
täytyisi lopettaa tai nostaa jäljelle jääneiden jäsenmaksu 400 mk:n
tienoille. Vai pitäisikö kenties tämä tulkita niin, että ne joilla ei ole
pääsyä nettiin saavat olla ilman clusivea?

Nykyisellääkin clusive maksaa liitolle vuosittain muutaman tuhatta markkaa,
siis jäsenmaksutulot eivät kata menoja. LiHa on kuitenkin katsonut lehden
niin tärkeäksi, että sen tuottama tappio kannattaa kärsiä. Kulut pienenevät
olennaisesti vasta siinä vaiheessa, kun paperiversiota ei enää ollenkaan
tarvita, ja silloin varmuudella clusiven jäsenyys ei maksa 200 mk:aa jos
enää on maksullinen ollenkaan. Tämänhän luonnollisesti ratkaisee LiHa.

Siis, kukaan ei taatusti tällä hetkellä eikä tulevaisuudessakaan tule
clusiven tekemisellä rikastumaan, levikki (=kysyntä) on tähän aivan liian
pieni.

Itse asiassa siirryttäessä tässä välivaiheessa nyt käyttämään painotalon
palveluja clusive kaipaisi kipeästi lisää jäseniä, koska 75 lehden
teettäminen maksaa aivan yhtä paljon kuin 100:n. Eli jos täällä ringissä on
joitakin, jotka eivät vielä clusiveen kuulu, tiedoksi, että ensi vuoden
jäsenmaksua vastaan (200,-) saa tämän loppuvuoden lehdet (6kpl) kaupan päälle.

73´s de JHU