Re: PM-kisan kehittäminen ym.

This is a message from Mauno Ritola <ritola@xxxxxxxxxx>

At 01.28 4.11.1998 +0200, Jarmo Havukunnas wrote:
> [...]
>hoidetaan. En nyt viitsi taas jankuttaa siitä, että tässä juuri tulkitaan
>niitä "sääntöjä" eri tavalla, mistä olikin jo aikaisemmin yllin kyllin
>puhetta. Jos sinä ja minä jättäisimmekin tuollaiset "räkäiset" ID:t
>raportoimatta tai jos detaljeja ei irtoa, odottelemme parempaa kuuluvuutta,
>se ei kuitenkaan tarkoita, että kaikki muutkin näin tekisivät. Tiedän
>varmuudella, että tämä on hyvin yleinen käytäntö. Panostus on enemmänkin
>hyvän, mielenkiintoisen ja erottuvan saatekirjeen luomisessa (mikä onkin
>osaltaan tärkeää, mutta sen ei pitäisi olla pääasia!).

Ilmeisesti olen tosiaan ollut sinisilmäinen tässä asiassa. Nyt olisi
varmasti jonkun kärkipään kuuntelijan aika laatia "Kuinka kuuluvuusraportti
laaditaan, osa 2", opas aloitteleville ja kelkasta pudonneille
DX-kuuntelijoille! Itse en ole lähettänyt yhtään nauharaporttia, koska olen
kuunteluttanut nauhoja vaimollani ja tutuilla, ja he ovat todenneet, ettei
niistä saa mitään selvää. Tuskinpa nauhan mahdollinen kuuntelija
asemallakaan sattuu olemaan kovin usein DX-kuuntelija.
Eikös se yhden "70-luvulle kuuluvan käsityksen" mukaan ollut, että
raportissa pitää olla ainakin 3 hyvää ohjelmakohtaa... Ei silti, HUONOJA
raportteja olen minäkin kyllä lähettänyt ja omatunto kolkuttaa  ... mutta
eipä niitä räkäisellä nauhoituksella paremmaksi olisi saanut. Venäläisten
asemien kohdalla olen todella satsannut raporttien laatuun; se on tullut
kyllä todistetuksi taas kerran, että detaljien hyvyydellä ei ole mitään
korrelaatiota vastausprosentin kanssa.

>Kyllä minusta raportointi ja vastaukset kuuluvat olennaisena osana
>DX-kuunteluun, luulenpa, että siinä vaiheessa, kun asemat tyystin lakkaavat
>vastaamasta raportteihin, lyön minä DX-hanskat tiskiin.

Ainakin sitä on vaikea lopettaa, olen monesti yrittänyt. Parhaimmillaan
olen ollut 5 vuotta raportoimatta, mutta samalla on loppunut kuuntelukin!
Jotenkin ilman vastausten (vaikka vain e-mail) saamista tässä hommassa ei
oikein tunnu olevan "hohtoa". Ehkäpä e-mail-QSL-homma paranee tästä vielä.
Tai sitten ainakin osaan maista (niihin, missä on DX-kuuntelijoita)
perustettaisiin radioamatöörien tapaan QSL-byro, mutta eipä kai sekään
kyllä samalta tuntuisi ... Joka tapauksessa he olisivat herkkäkorvaisempia
kuuntelemaan räkäisiä nauhoituksia. Jotka nauhoitukset voitaisiin toimittaa
äänitiedostona e-mailitse QSL-byrooseen, joka taas toimittaisi kuuntelun
jälkeen aseman vakiomallisen verifiointikirjeen kuvatiedostona, sehän jo
näyttäisi joltakin ... jne.

>Ehkäpä asiaa kannattaisi harkita siltä kannalta, että ainakin ensin
>kokeiltaisiin kisaa puhtaasti SM-kisana, ja jos tulokset ovat rohkaisevia,
>niin miksei sitten voisi kokeilla laajemminkin. Periaatteessa jos aseman
>etäisyys antaa saataville pisteille yhden kertoimen, ei pitäisi olla mitään
>esteitä vaikka MM-kisoille, sillä kaikista QTH:sta voidaan laskea
>etäisyyskertoimet eikä tällöin näin nopeasti ajatellen suurta etua koituisi
>minkään maanosan kuuntelijoille. Pääpointtina olisi etäisyyden ja aseman
>tehon kombinaatio, joka ei kai muutu mitenkään missään puolella maapalloa
> [...]

Joo, ehdottomasti toteuttamisen arvoinen idea, vaikkapa ensin vain
Suomessa. Onkohan radioamatöörien MM-kisoissa jokin etäisyyskerroin mukana
vai miten niissä pelataan? Tuli mieleen, kun teksti-tv:ssä oli niistä
maininta. Onko ketään amatööriä tällä listalla?

>Tunnen monia kuuntelijoita, jotka ovat erikoistuneet jonkun tietyn maanosan
>kuunteluun ja arvostan heitä erittäin korkealle mitattaessa heidän
>"DX-taitojaan", eivätkä he tämän rajoitetun harrastuskohteen vuoksi koskaan
>tule pääsemään rankin kärkisijoille. Itse yleiskuuntelijana olen ehkä heille
>pikkuisen "kateellinen", koska kaikkia maanosia "rääppiessä" ei oikein pysty
>kunnolla perehtymään mihinkään.

En minäkään pysty keskittymään yhteen alueeseen. Kun aktivoiduin uudelleen
tuossa -94, päätin vakaasti raportoida vain entisen itäblokin asemia,
lähinnä venäjän kielitaidon ylläpitämisen takia, mutta toisin on käynyt.
Minkäs teet, kun joka puolelta kuuluu mielenkiintoisia asemia!

Kävin Kiteellä toissa yönä. Kelit menivät häiriöisiksi ja aika hiljaista
oli yöllä ainakin Atlantin yli, jenkeistä tuli vain 1560 ja 1400.
Aasialaisia tuli jenkkilangallakin, raportoin seuraavat 13170U DZMM,
5550,4-5v GTRK Respubliki Tuva ja 945 R Pavlodar. Univelka vei veronsa ja
lähdin aamuviideltä nukkumaan. Kelit varmaan paranivat aamuksi!?
Kokeilin myös Howes CTU9-antenniviritintä. Ei ollut kummoinen kapistus, en
voi suositella. Tuntuma oli sama, kuin Grove TUN4A Plussassa ilman
vahvistusta. Sen se kyllä edesauttoi, että 450 m:n langalla pystyi
käyttämään AOR:n sisäistä teleskoopille tarkoitettua vahvistinta ilman,
että kuunneltavalle taajuudelle tuli harhoja.

73, MR