Re: (vaihdetaan aihetta!) PM-kisan kehittäminen

Re: (vaihdetaan aihetta!) PM-kisan kehittäminen

This is a message from Jarmo Havukunnas <jhu@xxxxxxxxx>

At 01.24 3.11.1998, you wrote:
>Ei se nyt kuitenkaan niin järkyttävän yksipuolinen ole. Asemavalikoima on
>monipuolinen, joskin lattareita ja FS-asemia on yleensä liikaa. Toisaalta
>helpot asemat tuovat mukaan mahdollisuuden pärjätä myös etelässä
>kaupunki-qth:ssä, eikä kisan takia tarvitse matkustaa Lappiin.
>Ruotsalaiskommenteissa tänä vuonna valiteltiin, että ainakin lähetyskieliä
>oli liian monta, suomi enää puuttui! Vielä enemmänhän niitä on todellisissa
>kuuntelutilanteissa.

Yksipuolisuudella on todellakaan tarkoittanut asemavalikoimaa, johon en
puuttunut millään tavalla (enkä aiokaan), viime vuosista ei minulla ole edes
tietoa, mitä asemia on mahdettu kisassa kuunnella. Yksipuolisuudella
tarkoitin juuri mitattavia "DX-taitoja", joista useimmat ja mielestäni
tärkeimmät jäävät kisassa huomioitta.

> [...]
>jos ei nyt sitten kuitenkaan tärkein. Eikös se tule tärkeysjärjestyksessä
>raportoitavan aseman löytämisen jälkeen? Ohjelmakohdillahan asemalle
>osoitetaan, että on kuunneltu heitä, identifioinnista lähtien. Vaikka
>asemat eivät raportteja varmaankaan kovin tarkasti lue, on hyvien detaljien
>irroittaminen edelleen hyvän raportin lähtökohta. Tuskin kukaan pelkästään
>nauharaportteja käyttää, ja kuten itsekin totesit aiemmin, niiden pitäisi
>olla laadultaan sellaisia, että maallikkokin saa selvää nauhoituksen
>sisällöstä. Nauhoitus on huonosti kuuluvan aseman osalta aina hätäratkaisu,

Kyllä on kovin sinisilmäistä luulla, että kovan Lapin pediksen jälkeen
kaikilla (joillakin kyllä!) on aikaa penkoa reiluun 200 raporttiin detaljit,
varsinkin kun pyritään saamaan kaikki raportit nopeasti matkaan. Homma
hoituu siten, että poimitaan kokoomanauhalle ID:t, kirjoitetaan niiden
sanamuodot paperille ja kasetti kirjeen oheen ja postimerkit päälle
(=sääntö, ei poikkeus!). Lähinnä pyritään kertomaan, mitä kasetilta
kannattaa yrittää kuulostella. Ja sitten seuraava raportti... Monesti
feidailevista jenkeistä ei edes voi varmuudella kovin pitkältä ajalta
detaljeja saadakaan. Toinen asia on se, että usein juuri harvinaisista
asemista ei muuta kuulla kuin "räkäinen" ID, joten revi siitä sitten
detaljeja. Tästä on toki lukuisia poikkeuksia, harvinaiset asemat eivät
tosiaankaan aina kuulu huonosti, mm. itse olen kuullut usein FFF-asemia
todella hyvällä kuuluvuudella. Turha luulla myöskään sitä, että asema
jätettäisiin raportoimatta, jos ei detaljeja irtoa, se käsitys kuulunee
jonnekin 70-luvulle.

Edellinen kappale oli ehkä hieman karrikoitu, enkä missään tapauksessa ole
sitä mieltä, että näin tulisi toimia, totean vain, että näin ne hommat
hoidetaan. En nyt viitsi taas jankuttaa siitä, että tässä juuri tulkitaan
niitä "sääntöjä" eri tavalla, mistä olikin jo aikaisemmin yllin kyllin
puhetta. Jos sinä ja minä jättäisimmekin tuollaiset "räkäiset" ID:t
raportoimatta tai jos detaljeja ei irtoa, odottelemme parempaa kuuluvuutta,
se ei kuitenkaan tarkoita, että kaikki muutkin näin tekisivät. Tiedän
varmuudella, että tämä on hyvin yleinen käytäntö. Panostus on enemmänkin
hyvän, mielenkiintoisen ja erottuvan saatekirjeen luomisessa (mikä onkin
osaltaan tärkeää, mutta sen ei pitäisi olla pääasia!).

>Vai tarkoititko sitä, että olisi
>syytä päästä raportoinnista eroon, mikä sekin kyllä olisi aiheellista
>nykyvastausprosenteilla? Silloin tietysti tilanne muuttuu radikaalisti.

Kyllä minusta raportointi ja vastaukset kuuluvat olennaisena osana
DX-kuunteluun, luulenpa, että siinä vaiheessa, kun asemat tyystin lakkaavat
vastaamasta raportteihin, lyön minä DX-hanskat tiskiin.

>Parempi ratkaisu on Stefan Wikanderin tekemä laajakaistavahvistin, jossa ei
>ole turhia nappuloita väänneltävänä!

Olen samaa mieltä SW:n vahvistimista, todella käyttökelpoisia ja Lapissa jo
viime talvena osoittautuivat korvaamattomaksi avuksi, varsinkin
päiväkuuntelussa.

>Tässä on kyllä vinha perä, toivottavasti kehitetetty versio laajentaa
>osanottoa. Itsekään en ole ottanut osaa kuin kahdesti, ja molemmilla
>kerroilla on sattunut olemaan MW:llä olemaan mukavat jenkkikelit!
>Kilpailuasemien parissa oli vaikea viihtyä; tänä vuonna ei ilmeisesti olisi
>ollut tätä ongelmaa ...

Ehkäpä asiaa kannattaisi harkita siltä kannalta, että ainakin ensin
kokeiltaisiin kisaa puhtaasti SM-kisana, ja jos tulokset ovat rohkaisevia,
niin miksei sitten voisi kokeilla laajemminkin. Periaatteessa jos aseman
etäisyys antaa saataville pisteille yhden kertoimen, ei pitäisi olla mitään
esteitä vaikka MM-kisoille, sillä kaikista QTH:sta voidaan laskea
etäisyyskertoimet eikä tällöin näin nopeasti ajatellen suurta etua koituisi
minkään maanosan kuuntelijoille. Pääpointtina olisi etäisyyden ja aseman
tehon kombinaatio, joka ei kai muutu mitenkään missään puolella maapalloa
mitattuna?

>Mitenkä tämä menee: rankin kärkipään kuuntelijat ovat niitä, joilla on
>todellisia DX-taitoja ja eivät siksi osallistu PM-kisaan, koska se ei
>mittaa niitä. Mutta eikö PM-kisa nykyiselläänkin kuitenkin mittaa
>kuunteluTAITOJA paremmin kuin rankki (jossa ei, kuten aiemmin todettiin,
>oteta huomioon mitenkään aseman vaikeusastetta)? Minusta rankissa on
>kysymys asemamäärästä ja rankin kärkipäähän pääseminen edellyttää lähinnä
>paljon raakaa työtä ja Lapin matkailua (talvisin!). Arvostan esim. Pentti
>Stenmanin kuuntelijantaidot hyvin korkealle, vaikka hänen rankinginsa ei
> [...]

Jos rankki mittaisi "DX-taitoja", miksi haluttaisiinkaan kisoja. Eikö
mitskut voisi silloin jakaa vuosittain rankin kärkipäälle? En varmasti ole
tätä tarkoittanut, eihän se ole DX-taitoa, että on harrastanut esim.
40-vuotta ja kerännyt tänä aikana 10 kertaa enemmän lappuja kuin 4 vuotta
harrastanut. Ilman muuta reilusti kauemmin harrastaneella on enemmän QSLiä
ja näin ollen parempi sijoitus rankissa, mutta ei se välttämättä tee hänestä
"parempaa" DX-kuuntelijaa. Konkareilla on ehkä kokemusta enemmän, mutta
sekin on vain yksi osa-alue DX-taitojen kokonaisuudesta.

En tiedä onko monellakaan tuota ajatusta, ettei PM-kisat mittaa todellisia
DX-taitoja, mutta luulen, että useimpia rankin kärkipään kuuntelijoita ei
huokuta FS-asemien kuuntelu, vaikka osa niistä olisikin kilpailuajankohtana
hankalia kuultavia. Useimmilla tuntemistani kuuntelijoista on kovin
rajoitetusti aikaa DX-harrastukseen, ja se aika halutaan pikemminkin käyttää
uusien asemien jahtaamiseen. Sen vuoksi en ole varma toisiko uusittukaan
kisamuoto rankin kärkeä kisaan mukaan, mutta olisi se ainakin
mielenkiintoisempi ja haasteellisempi, ainakin  minun mielestäni.

Tunnen monia kuuntelijoita, jotka ovat erikoistuneet jonkun tietyn maanosan
kuunteluun ja arvostan heitä erittäin korkealle mitattaessa heidän
"DX-taitojaan", eivätkä he tämän rajoitetun harrastuskohteen vuoksi koskaan
tule pääsemään rankin kärkisijoille. Itse yleiskuuntelijana olen ehkä heille
pikkuisen "kateellinen", koska kaikkia maanosia "rääppiessä" ei oikein pysty
kunnolla perehtymään mihinkään.

73´s de JHU