Re: [DX] ALT tiedottaa/Yleistä äänestämisestä

Re: [DX] ALT tiedottaa/Yleistä äänestämisestä

Hei,

Tähän ALT:n tiedotteeseen vielä... ja ihan asialinjalla.

Mitä tämä linkkiasemien hyväksyminen käytännössä merkitsee? Tyypillisiä
esimerkkejä lienevät 25870 WFLA Tampa FL, mikä selkeästi on nyt
pisteasema. Tuolla taajuusalueella on ollut pari muutakin
(ranskalainen?), mutta en Online Logista niitä löytänyt koska niistä on
vuosia. Toinen esimerkki on toki JMS:n pari vuotta sitten kuulemat 50
MHz ympäristön brittilinkit. Olivatko ne näitä hyväksymättömiä
kaapeliasemia vai pisteen tuovia eetterissä lähettäviä asemia?

Käytännössähän tämä sääntö vahvistaa myös useita jo pistelaskusäännön
piirissä olevia tapauksia, kuten Rivadavian USB lähetykset, AFRTS:n USB
lähetykset (Diego Garcia jne), jotka ovat olleet usein enemmänkin
linkkejä eikä suoraan kuuntelivia. VOA:lla on myös ainakin aikanaan
ollut useita SSB-linkkejä lyhyillä. Tämä on myös minun oma tulkinta: jos
linkki on eri maassa tai muuten toimiessaan normaalilla
yleisradiotaajuudella toimiessaan toisi eri pisteen, sitä ei tietenkään
lasketa samaksi kuin emoasema. Eli esim. AFRTS Diego Garcia ei
tietenkään ole sama kuin AFRTS USA. Miten on, jos WFLA 25870:n
linkkitaajuus on riittävän etäällä itse WFLA keskiaaltolähettimistä?

Sitten vielä yleisenä kommenttina: oltiin ALT:n päätöksistä mitä mieltä
tahansa, ei niistä koskaan ollaan yhtä mieltä. Hyvä kuitenkin, että
yhtenäinen linja on ja laskentaohjeet ovat selkeät. Täällä ja monessa
muussa mediassa voisi saada sen kuvan, että esim. Suomipäätökset eivät
olisi jäsenistön keskuudessa hyväksyttyjä. Tosiasia kuitenkin lienee,
että vastustajat ovat äänekkäitä ja kannattajat hiljaisia ja todellisen
kannatuksen päätteleminen keskustelun perusteella on mahdotonta.

TAT:n kanssa jo keskustelin hieman objektiivisen tavan löytämisestä
jäsenistön mielipiteen kysymiseen. Tämä luonnollisesti tuli esille
vuoden aseman äänestämisessä, mutta tekniikkaa voidaan käyttää minkä
tahansa muunkin mielipiteen kysymiseen. Yksi esille tullut mahdollisuus
on webbipohjainen äänestys (yhdistettynä postikorttiäänestykseen niille,
joilla ei webia ole). Isoin ongelma webbipohjaisessa äänestyksessä on
äänestäjän tunnistus ja siihen mahdollisena ratkaisuna olen esittänyt
sitä, että jokaiselle jäsenelle printataan uniikki äänestyskoodi lehden
osoitetarraan. Tuolla koodilla sitten varmistetaan, että jokainen
äänestää vain yhden kerran ja äänestäjä on oikea liiton jäsen.

73!

Risto