[DX] Re: Radiomaista

> Hei
> Olettekos käyneet lukemassa hienoa Suomen DX-Liiton
> maaluetteloa ja sen perustelut osaa, jossa kerrotaan nykyisen
> käytännön mukaiset laskentasäännöt.  Myös se miksi
> Ahvenanmaata ei ole katsottu DX-maaksi.
> Linkki maaluettelon perusteluosaan:
> http://www.diccons.com/mlt/maatper.htm

Olen käynyt luettelossa ja todennut, että se on ajalta ennen Sveitsin
YK-jäsenyyttä http://www.diccons.com/mlt/maat.htm eli sen tiedot ovat
noin kaksi vuotta vanhoja. Maalista on kuitenkin allekirjoitettu 2004.

Ellei http://www.diccons.com/mlt/maat.htm ole vuoden 2004 tai 2005
tasalla niin mihin muuhun samaan kokonaisuuteen kuuluvaa voi pitää
virallisena ilmoituksena?

Kun kerran käytännössä ensimmäinen peruste, YKn jäsenyys, ei ole peruste
alueelle maalistalle maalistalla olevien radiomaiden osalta, ei oikeastaan
ole olemassa mitään kirjoitettuja sääntöjä, vaan periaatteet löytynevät
listalle otettujen radiomaiden perusteella periaatteellisina
ennakkotapauksina.

"MLT:n aloittaman käytännön laskea silloin Itä-Saksan kokonaan ympäröimä
Länsi-Berliini omaksi DX-maaksi. Se oli silloisille länsisaksalaisille
sietämätön käytäntö."

Länsi-Berliinihän oli jonkinlainen liittoutuneiden miehittämä
erityishallintoalue. Miksi MLTn olisi tullut ottaa tämä huomioon, kun
kerran Saksa oli vielä yleensä ja erityisesti Berliinin osalta
liittoutuneiden miehittämä maa? Ei kaupunki, joka on jaettu kahtia ja jota
miehittävät toiselta puolelta Neuvostoliitto ja toiselta puolelta Ranska,
Britannia ja Yhdysvallat ole kovin itsenäinen?

"European DX Councilin perustamisen jälkeen vuodesta 1969 lähtien
järjestön sisällä pyrittiin harmonisoimaan DX-maaluettelot tavoitteena
saada aikaan yksi ja ainoa DX-maaluettelo, jota käytettäisiin kaikkialla."

Missä tämä lista nyt on, ellei maapistelaskentaa enää harjoiteta muualla
kuin Suomessa ja hieman Ruotsissa?

"Suomen DX-maaluettelotoimikunta (MLT) asetti tavoitteekseen laatia
johdonmukaiset määrittelyperusteet, jotka olisivat mahdollisimman pysyviä
ja vailla poikkeuksia. Siinä tarkoituksessa lähdettiin liikkeelle
käytännössä puhtaalta pöydältä."

Puhtaalta pöydältä pitäisi lähteä nytkin, myös Suomi MW:n ja FM:n osalta.
Muutokset, mitkä ovat johtuneet Neuvostoliiton purkatumisesta ja Suomen
radion kaupallistumisesta viime vuosituhannen lopulla lienevät suurempia
kuin 1963 tapahtumat.

"DX-kuuntelijalle tuottaa tyydytystä, jos hän on onnistunut kuuntelemaan
yleisradiolähetystä tällaiselta alueelta silloin, kun se on täyttänyt
erillisen DX-maan edellytykset. Tätä voidaan hyvin verrata
postimerkkeilijän kiinnostukseen saada kokoelmiinsa postimerkki, joka on
julkaistu jossakin poikkeuksellisessa poliittisessa tilanteessa ja/tai
jonkin lyhytkestoisen valtiomuodostelman nimissä."

Noudattaako laskenta siis filateelisia kriteerejä? Miten tämä ottaa
huomioon FM:n sen kaupallisen kuuntelualueen ulkopuolelta?

"En usko, että monikaan maapisteitä keräävä DX-kuuntelija olisi ollut
tyytyväinen macaolaisen radioaseman kuultuaan siihen, että hän ei saisi
maapistettä vain siksi, että hänellä sattuu jo Portugali olemaan."

Makao on jo palautunut Kiinalle 1. heinäkuuta 1997 eli runsaat seitsemisen
vuotta sitten http://www.index-china.com/index-english/Taiwan-s.html .
Ellei se olisi radiomaa, pitäisi kait se laskea Kiinan kansantasavaltaan,
eikä Portugaliin. http://fi.wikipedia.org/wiki/Makao

"1. Itsenäisen valtion itsehallinnolliset alueet, jotka sijaitsevat
emämaan välittömässä yhteydessä. Esimerkkinä Ahvenanmaa ja Kreikan
Athosvuori."

Athos lienee autonominen alue sen vuoksi, että siellä ei suvaita naisia
http://www.magicaljourneys.com/Macedonia/macedonia_discover_athos.html ja
näin ollen se varmaan tuottaisi ristiriidan Kreikan yleisen 51
prefektuurin järjestelmän kanssa.

Ahvenanmaa on autonominen maakunta, millä on oma tulliraja EUn kanssa ja
aidosti oma itsehallinto sekä "muusta Varsinais-Suomesta" poikkeava
kielikin. Lisäksi se on vielä demilitarisoitu vyöhykekin jo Krimin sodan
ajoilta. Monikaan ei tunnistaisi Ahvenanmaan radiolähetyksiä
varsinaissuomalaisiksi, saati turkulaisiksi, tuskinpa myöskään aivan
tukholmalaisiksi.

"2. Toiselle maalle kuuluvan alueen toisistaan erottamat maan osat, jos
näiden välillä on maayhteys.

Esimerkkinä Panama silloin kun Panaman kanavavyöhyke oli olemassa ja oli
oma DX-maa.

3. Erillisiksi DX-maiksi ei lueta sellaisia eksterritoriaalialueita,
joilla ei ole itsenäisen alueen luonnetta. Sellaisia ovat mm.
suurlähetystöjen ja sotilastukikohtien alueet."

Eikös Panaman satamavyöhyke ollut Yhdysvaltain puolustusvoimien vartioima
erityisvyöhyke, minkä tarkoituksena oli turvata merenkulku riippumatta
Panaman kulloisestakin sisäpoliittisesta tilanteesta? Alue ei ollut
varsinainen sotilastukikohta, mutta tuskin vapaa kansalisyhteiskuntakaan,
vaan pikemminkin erityishallintoalue.

"DX-kuuntelun perimmäinen tarkoitus ei toki ole vain pisteiden -- ei edes
maapisteiden -- kerääminen, vaan yleisradioasemien kuunteleminen ja sitä
kautta maailmankuvan avartaminen."

Maailmankuvaa on hyvä avartaa ja päivittää maailmanmenon mukaan samoin
kuin ottaa huomioon teknilliset muutokset.

"7. Niissä tapauksissa, joissa edellä olevien säännösten perusteella ei
voida päätyä DX-kuuntelullisia vaatimuksia tyydyttävään lopputulokseen,
MLT voi tehdä DX-kuuntelulliset tavoitteet huomioon ottavan
erillispäätöksen."

Sääntöjen päivitys on siis mahdollista muuttuneissa oloissa.

Ehdottaisin, että julkaisee virallisena pitämänsä maalistan ja virallisena
pitämänsä perusteet sekä ilmoittaa, mitkä ovat DX-kuuntelulliset
tavoitteet 2004-2005.

Näin olisi selkeästi määritelty perusteet, mistä äänestellään, jos
äänestellään. Myös DX councilin ja DX Alliansenin viralliset listat olisi
hyvä saada, jotta nähtäisiin laajemmat yleislänsieurooppalaiset perusteet.

> 73's jhy

73's

OJP