-----Alkuperäinen viesti-----
Lähettäjä: Arto Harjula [mailto:arto.harjula@xxxxxxxxxxx]
Lähetetty: 12. maaliskuuta 2005 19:11
Vastaanottaja: jari.savolainen@xxxxxxxxxxx
Aihe: Re: [DX] VS: Kompromissiesitys: Suomi-sarja

Heitänpä minäkin ehdotuksen, vaikka en ole QSL-palstoilla esiintynyt >20
vuoteen. Tai ehkä juuri siksi.

Pistelaskennan tavat ja säännöt ovat vuosikymmenien mittaan kehittyneet
ja vakiintuneet niin hyvin, ettei niitä kannata mennä radikaalisti
muuttelemaan. Annetaan siis vakiopalstojen olla ennallaan.

Kotimaisen tilanteen muuttuminen voitaisiin ottaa huomioon perustamalla
uusi "Suomi-sarja", jossa laskettaisiin vain suomalaisia asemia. Tästä
porukasta tuntuisi löytyvän puuhamiehiä määrittelemään periaatteet ja
säännöt.

Käytännössä lista voisi toimia itsepalveluperiaatteella jollain
sopivalla weppisaitilla. Kaikki halukkaat voisivat itse päivittää
tilanteensa (salasanasuojaus). Asemien lukumäärän (FM/MW/SW) lisäksi
voisi laskea läänejä, maakuntia, kuntia, lokaattoriruutuja jne. Eri
QTH:sta voisi laittaa omat listat. Jos lista saa riittävän suosion ja
sen toiminta vakiintuu niin tulokset voitaisi julkistaa myös lehdessä.

QSL:ien pyytäminen kotimaisilta asemilta on sitten luku sinänsä.
Mielestäni nauhoitus, RDS-tallenne tai jopa kuuntelijan kirjallinen
merkintä lokikirjassaan riittää.

t. Arto