[DX] : Oulu 433

Niin sen verran historiatietoa YLE:n Oulun AM-asemasta, että alunperin asema rakennettiin Raatinsaarelle Oulun radioyhdistyksen toimesta (ihan Oulun keskustan kupeessa, niin että mastot näkyivät selkeästi kaupunkiin) ja testilähetykset aloitettiin 696 metrin aaltoalueella  (eli taajuudella 431 kHz?) 1,2 kW:n teholla 28. marraskuuta 1932. Studiot sijaitsivat Ainolassa.

1932 syksyllä Madridissa otettiin esille aseman tehonkorotus 10 kW.iin ja se hyvöksyttiin seuraavan vuoden Euroopan aallonpituuskonferensissa. Oulun katsottiin olevan niin kaukana pohjoisessa laivareiteistä, ettei laivaliikenteelle varatun taajuuden käyttäminen koretetuilla tehoillakaan aiheuttaisi ongelmia. Uusi asema rakennettiin Kastelliin Kontinkankaalle ja koelähetykset aloitettiin 18.7. 1936...

Alpo

Lähde pääosin Esko Kokkosen kirja "Hyödyksi ja huviksi pohjoissuomalaisille"

  Yle Oulu 433 kHz oli ns. derogation-taajuus.  Eräillä mailla
  oli erioikeus lähettää pitkä- ja keskiaaltojen välissä.
  Oulu 433 kHz lähetti 15 kW teholla käyttäen pohjois-koilliseen
  suunnattua antennia kohti Lappia ja Kuusamoa, missä Yle Lahti
  254 kHz ei kuulunut kunnnolla.
  Näitä erioikeuksia oli myös Neuvostoliitolla ja Ruotsilla
  (Arkhangelsk 375 kHz ja Östersund 420 kHz).  Derogation-
  taajuudet lopetettiin Geneven sopimuksella 1976, jolloin
  Arkhangelsk siirtyi 234 kHz:lle ja Oulu taajuudelle 540 kHz.
  Östersund oli tällöin jo lopettanut lähetyksensä, ja Yle Oulu
  suljettiin noin vuonna 1988.
  Suomella oli aikoinaan kaksikin derogation-taajuutta.
  Toinen oli Joensuu 520 kHz 1 kW, joka oli aivan virallisen
  MW-alueen alapuolella.  Tämä asema suljettiin 1978, kun Geneven
  sopimus astui voimaan eikä sitä koskaan siirretty uudelle
  taajuudelle 531 kHz.  Se kuitenkin kummittelee edelleen, sillä
  Geneven sopimuksen mukaan Suomella on oikeus käyttää Joensuussa
  100 kW asemaa taajuudella 531 kHz.
  Derogation-taajuudet olivat seurausta siitä, että AM-alueilla oli
  liikaa asemia.  Niiden toisilleen aiheuttamat häiriöt etenkin
  yöllä olivat pahoja.  Kun sodan häviäjämaat lisäksi saivat muita
  vähemmän taajuuksia, alettiin kehittää uutta tekniikkaa.  Länsi-Saksa
  ja Suomi olivatkin FM-radion edelläkävijöitä jo 1950-luvulla.
  Derogation-taajuudet olivat myös hankalia vastaanotintehtaille.
  Niiden oli valmistettava vastaanottimia, jotka ulottuivat LW- ja
  MW-alueen väliin.  Näitä vastaanottimia saattaa vieläkin nähdä
  museoissa ja vanhojen tavaroiden liikkeissä.  Olen nähnyt vanhoja
  Asa- ja Helvar-radioita, joihin on merkitty Oulu ja Östersund.

  JM
  Kangasala