[DX] Re: Vanhat Suomen radiot

Radiohistoriaa kannattaisi tosiaan tutkia ja kirjata muistiin
tärkeitä asioita.  Sieltä löytyy nimittäin aivan uskomattomia
asioita, jotka pitäisi taltioida jälkipolville ja historian tutkijoille.
Olen joskus miettinyt miten ja missä tämä historiatietojen
kokoaminen pitäisi tehdä.  Suomen DX-liitossa on vanhempia jäseniä, joilla
monilla on valtava tietämys radiohistoriasta.  Se pitäisi jotenkin koota
yhteen.
Teen ehdotuksen, että SDXL:n nettisivuille (http://www.sdxl.org/) aletaan
koota linkkejä ja artikkeleita erilliseen historia-hakemistoon.  Sellaista
siellä ei ainakaan nyt ole, eikä vastaavaa ole myöskään Lahden
radiomuseolla.
Edelleen ehdotan, että linkkejä ja artikkeleita ei valita summittaisesti,
vaan ne valikoi työryhmä, johon valitaan SDXL:n piiristä
asiantuntijajäseniä.  Näin siksi, että etenkin netissä on myös paljon
epätarkkaa ja epäluotettavaakin aineistoa, joka pitää evaluoida ennen
linkitystä ja arkistointia.
Tässä ehdotuksia ensimmäisiksi arvioitaviksi kohteiksi:
http://www.uta.fi/koskivoimaa/liikkuminen/1918-40/radio.htm
(Jouni Keskinen)
http://www.filatelia.fi/dx/
(Gunhard T. Kock)
http://members.aon.at/wabweb/
Tämä on erinomaiselta vaikuttava itävaltalainen sivusto, täysin
saksankielinen, mutta erittäin hyvin tehty.  Siellä on mm.
taajuusluettelot Euroopan asemista 1926-78.  Tosin pienen virheen tai
kummallisuuden löysin heti, mikä pitäisi tarkistaa.  Vuoden 1931
listassa on merkitty Helsinki taajuudelle 368,1 kHz, mutta ilmeisesti
sen pitäisi olla 815 kHz, sillä seuraavassa luettelossa vuodelta 1934
Helsinki on merkitty taajuudelle 895 kHz.  Yle Helsinki todella
lähetti 1930-luvulla taajuudella 895 kHz, joten olisiko vuoden 1931
taulukossa kilohertzit ja aaltopituus vaihtaneet paikkaa?
Kaikkea tällaista pitäisi evaluoida, jos halutaan että lopputuloksella
on jotain arvoa.

JM
Kangasala