[DX] Miksi kuunnella keskiaaltoja? Re: Miksi kuunnella radiota

[DX] Miksi kuunnella keskiaaltoja? Re: Miksi kuunnella radiota

Kysymyksen olisi varmaan voinut 1930-luvulla esittää muodossa:"Miksi
ryhtyä kuuntelemaan keskiaaltoja, kun kerran voi pitkät aallotkin on jo
keksitty?"

On tietenkin mielenkiintoista se, että keskiaalloilla on useampi kanava
päällekkäin ja että rahinoista ja lähetysajoista voi päätellä, mitkä
kanavat "ovat äänessä". Sehän edellyttää kielitieteilyä, tarkkaa kuuloa ja
joskus jopa meteorologiaa.

Jos kuitenkin ajatellaan radiotoimintaa niin moniko hyväksyisi se, että
Radio Suomen kanssa kuuluisi päällekkäin FSR aamiaispöydässä tai se, että
Yleisradion Uutislähetys olisi päällekkäin MTV3:n kanssa?

Kaikki halukkaat "eivät mahdu" häiriöttä yht'aikaa enää
keskiaalloillekaan, minkä takia jotain päätöksiä on tehtävä kuuluvuudelle.

Jotta radio saa mainosrahoitusta, on sen tietenkin pidettävä kuulijat
aalloilla niin kauan, että kuulijat kuulevat mainoksen selvästi.

Toinen motiivin lähde on tietenkin se, että on olemassa nuoria valtioita,
jotka verovaroistaan rahoittavat yhteiskunnallisena mainontana olemassa
olonsa radioaalloilla. Tämä kansallishenkinen tendenssi
yleisurheilumenestykseen ja radioaalloilla olemiseen olemassa olon
todistamiseksi "koko maailmalle" on tietenkin laimentunut, kun
kaikenlaiset integraatio- ja vapaakauppatendenssit ovat vahvistuneet.
Ruotsi-Suomi -maaottelussakaan ei ole enää sellaista tunnelmaa kuin
menneinä vuosikymmeninä.

Tässä mielessä ei ole ihme, että QSL-korttikulttuuri on laimentunut, kun
yleisradioiden maan rajat ylittävään kuulumiseen liittyvät intohimot ovat
laimenneet toisen maailmansodan ja kylmän sodan aikaisesta.

Voisi sanoa, etteivät radioitsijoiden ja QSL-korttien kerääjien intressit
ole enää niin vahvasti yhteiset kuin silloin kun kuuluvuus oli valtioille
todella tärkeä ja kun radio oli ennen Internetiä lähes ainoa
ylikansallisen valistuksen jakelumenetelmä.

Paikallis-alueellisesti fokusoitunut mainosmedia ei ole yhtä kiinnostunut
yli rajojen menevästä kuuluvuudesta kuin esimerkiksi joku nuoren valtion
valtiollinen yleisradioasema, minkä on raivattava paikkansa eetteristä.

Jos DRM katsotaan pääasiassa häiriölähetteeksi niin mille taajuudelle sen
pitäisi sijoittaa, jotta se ei häiritsisi perinteisiä lähetyksiä?
[ http://www.drm.org/livebroadcast/globlivebroadcast.htm ]

Ellei DRM etene niin sitten etenevät satelliittilähetykset ja
mediaympäristö erkaantuu yhä enemmän keskiaalloilta, jolloin QSL-kulttuuri
jää sulavalle jäälautalle korvautuen RDS:llä ja muilla tunnisteilla.

Satelliittilähetyksillä oli ajateltu korvattavan keski- ja lyhyitä aaltoja
esimerkiksi Afganistanissa. Kaito KA-007:n lisäksi jaettiin väestölle myös
Worldspace model WSSR-11 :ia. Näin ollen satelliitti voi olla
vaatimattomankin tulotason maissa luotettavampi keino kuin joku muu
antennimastoverkosto.

[ http://www.psywarrior.com/Herbafghan.html ]

Tietenkin aitoa DX:ää on vain satojen tai tuhansien kilometrien päästä
tapahtuva vastaanotto putkiradiolla ja korkeintaan pitkillä tai
keskipitkillä aalloilla, mutta kokonaisuudessaan ala kehittyy kuuluvuuden
ja digitaalisuuden vuoksi kokonaan toiseen suuntaan ohjelmatunteina
mitattuna.

Jotenkin alkaa tuntua siltä, että ellei keskiaalloille tule
digitaalisuutta tai kuuluvuutta, alkaa keskiaalloille ehkä tulevaisuudessa
tulla lisää tilaa siksi, että satelliittilähetykset yleistyvät tai
ainakaan keskiaaltoja ei vaivaa mikään erityinen buumi.

Onko kenelläkään ajatusta siihen, mille taajuuksille DRM pitäisi ohjata,
jotta se mahdollistaisi useamman keskiaaltoaseman kuuntelun päällekkäin
eikä varaisi nykyisten asemien kaistaa? Lyhyille aalloilleko?

OJP