[DX] SDXL:n/FXDA:n jäsenkunta

> Tähän älylliseen tai älyttömään debattiin kirjoitan vain kerran vielä
> omasta puolestani älyvapaita ajatuksiani, joita ainakaan HAR ei tuntunut
> kaipaavan -muut toki halulla lukevat ;O) .
>
> 1. Mielestäni RKO:n järjestämän äänestyksen tulokset olivat
> yksiselitteisen selvät. Enemmistö kantaa ottaneista halusi muutosta
> pistelaskentaan ja aivan pieni vähemmistö sitä vastuisti. Suurelle
> osalle asialla ei ole sen haileen väliä. Joten muutostarve oon ilmiselvä
> ja sen toteuttamiselle ei estettä.

Ongelma on siinä, että kun ei ole vuosikymmeniin muutettu järjestelmää,
sekin muutos, mikä vastaisi kolmannen vuosituhannen radiospektriä, alkaa
tuntua suurelta hypyltä laiturilta tuntemattomaan. Kun evoluutio patoutuu
riittävän pitkäksi ajaksi, alkaa muutosvaatimus tuntua
revolutionääriseltä.

> 2. SDXL on jäsentensä muodostama liitto, jonka pitäisi herkällä korvalla
> kuunnella ja noudattaa jäsentensä kainoja toivomuksia.

Tässä mielessä on jotenkin outoa se, että ei voitaisi mitä tahansa
yhdistystä hoitaa demokraattisten periaatteiden mukaan, vaan
mielipiteenmuodostukselle asetetaan jonkinlaisia meritokraattisia ja
implisiittisiä reunaehtoja.

> Näin se olisi jäsentensä näköinen järjestö. "Kekkonen hiihtää ja
Kekkonen > kalastaa, mutta miten käy Kekkoselta Rock'n'Roll?"

Onko SDXL jäsenkunnaltaan viidennen kauden [1978-] presidentin näköinen ja
ikäinen? Minusta johonkin Radiomaailman numeroon ehkä kannattaisi
kirjoittaa yksi artikkeli siitä, keitä SDXL:n jäsenet ovat, mitä he
kuuntelevat, miksi he kuuntelevat jne. Näin ollen olisi paljon helpompi
muodostaa mielipidettä ja esityksiä, kun tietäisi.

> 3. Mielestäni pistelaskennassa on vain kaksi pääratkaisumallia. Joko
> pääsääntöisesti a) kaikki lailliset yleisradioasemat antavat pisteen

Mikä on "laillinen" radioasema? Clandestine on laillinen tai suorastaan
suosittu, rahoitukseltaan miltei valtiollinen asema, mutta kohdemaassaan
se voi olla erittäin laiton, jopa maanpetoksellinen. Piraatti taas voi
olla muuten laiton, mutta se ei ole maanpetoksellinen niin kuin
clandestine.

> tai sitten b) pistelaskennasta luovutaan kokonaan.

Mikään mahti ei voi estää jokaista mittaamasta jollain tukkimiehen
kirjanpidolla omaa aikaansaannostaan. Elleivät yleiset standardit
miellytä, kehittelee jokainen omiaan. Kyse on siitä, halutaanko jotain
yhteistä menettelytapaa, mistä kirjoitella juttuja Radiomaailmaan vai
fragmentoituuko asia moneen porukkaan.

Mikäli pistelaskennalla ei ole opettavaista merkitystä, mikäli se ei toimi
mainoksena tietyntyyppisille kuuntelulajeille siksi, että tiedetään jonkun
kuuntelevan tiettyjä lähetyslajeja ahkerasti, ei pistelaskennalla ole
yhteisöllistä merkitystä.

> Koska pisteitä näytetään edelleen kuitenkin haluttavan jäsenten toimesta
> kerätä, pitänee taipua a-vaihtoehdon kannalle.

Tämä on melko ilmeinen johtopäätös. Toinen tapa on lopettaa pistelaskenta
ja antaa muodostuneen 2-3 ryhmän julkaista omiaan Radiomaailmassa. Näin
ollen lopputulos on ajan oloon sama, kun erilaisia standardeja aletaan
jälleen yhdistellä, mutta "pohjamutien" kautta.

> Pistelaskennassa on käytössä ilmeisen hyvin toimiva maapistekäytäntö ja
> hieman toimimattomampi asemapistekäytäntö.

Teknisesti ottaen radioaallot noudattavat samoja fysiikan sääntöjä
kaikkialla maapallolla ja ilmakehässä. Näin ollen maalaskenta on
jonkinlainen valtiollisen yleisradiotoiminnan historiallinen jatke, missä
mailla oli merkitystä.

Jos asemalaskenta on kunnossa, tuskin maalaskennasta tulee ongelmaa. Jos
maalaskenta on kunnossa, voi asemalaskennassa olla silti hiomista.

> Asemalaskentaviidakon selkeyttämiseksi ja epäoikeudenmukaisuuksien (osan
> niistä) poistamiseksi minäkin olen allekirjoittanut HAR:n
> uudistusehdotuksen.

Tämä on hyvä. Kun 20 allekirjoittajaa on tehnyt esityksen ja se on
julkaistu Radiomaailmassa, pitänee aloite käsitellä. Miten se käsitellään?
Keskustelua voisi käydä myös Radiomaailmassa.

> 4. DX-käsite pistelaskennassa. DX ei mielestäni tunne rajoja, vaan
> dx-asema voi maantieteellisesti sijaita melkein missä vain kuuntelijaan
> nähden.

Lähtöolettamus lienee se, että kuuntelija on turvallisesti kotimaan
kamaralla ja kuuntelee lähes tavanomaisella putki- tai transistoriradiolla
keskiaaltoja. Siitähän kait se DX alkaa: BBC:stä, Deutche Wellesta,
Venäjän äänestä, China Radio Internationalista, Vapaasta Euroopasta,
Amerikan äänestä jne.

Kun tälle perustalle on lähdetty rakentamaan niin tulos on nykyinen
käytäntö. Jokainen aloittanee halvimmasta ja helpoimmasta ja harrastus
vaikeutuu, kun kohdeasemat alkavat olla kauempana ja kun tähän on
vastattava paremmalla radiovastaanottimella ja antennilla.

Tässä mielessä se, että pisteillä on olemassa jokin vertailukelpoinen
arvojärjestys, on jonkinlainen fiktio. Kyllä Suomi-AM tai Suomi-FM-pisteen
saaminen voi olla yhtä helppoa kuin BBC:n. Ajattelu kuitenkin perustuu, ei
Euroopan unioniin ja kaupalliseenkin radiotarjontaan, vaan
kansallisvaltioajatteluun sekä yleisradiomonopoleihin. Tässä voi olla myös
ikäpolvien välistä eroa.

> Myöskään kuuluvuusaluerajojen käyttö on kimuranttia. Jos pisteet
> saisi vain kuuluvuusaluerajojen ulkopuolella kuunneltaessa, sulkisi
> sääntö pois kaikki kohdealueella kuunnellut (ml, VOA, BBC, DW jne -toki
> näilläkin on muualle suunnattuja lähetyksiä, mutta joka
> tapauksessa....).

Tämä epäjohdonmukaisuus Suomi-AM:n ja Suomi-FM:n normeeraamisessa on. Jos
normeerattu Suomi-AM ja Suomi-FM olisi tehty silloin, kun sen aika olisi
ollut eli 27.4.1985, kun Radio Lakeus aloitti Nivalassa, olisi nyt asiaan
jo totuttu ja voisi siirtyä erikseen normeeraamattomaan FM:ään ja AM:ään.
Toimintaympäristön muuttumisesta on mennyt 20 vuotta ja 15 päivää, mutta
liikettä tähän suuntaan ei ole tapahtunut. Itämeren piirissä suuri muutos
oli 1991, kun Neuvostoliitto purkaantui ja markkinataloudet alkoivat
puskemaan mainosradioita. Muutokset eivät ole vaikuttaneet 1960-luvun
lopulta ja kylmän sodan kaudelta peräisin olevaan laskentajärjestelmään.

> Joten käytännössä kaikista asemista tulisi antaa
> pisteet, ehkä kotimaan FM-asemia lukuunottamatta? Niiden kohdalla
> voitaisiin ehkä käyttää jotain kilometri/kuuluuvuusaluekarttakriteerejä,
> jolloin dx tulisi todellisuudeksi niidenkin osalta???? Mäne ja tiedä????

Kilometri ja kuuluvuusaluekriteeristö toisi tuntemuskeskusteluun
jonkinlaista teknistä perustaa. Osa jäsenistöstä kuitenkin pitäisi tätä
sinänsä fysikaalista lähestymistapaa "laiteteknisenä".

> 6. Ulkomailla kuuntelu nousee aika ajoin esille. Mielestäni jokaiselle
> Suomen DX-liiton jäsenelle pitäisi turvata mahdollisuus pisteiden
> keräämiseen. Ratkaisuna olisi ehkä se, että pisteitä voi kerätä
> lakkariin pysyvässä asuinmaassaan (missä milloinkin- siellä silloinkin)
> kuunnelluista asemista- MUTTA ei siis esim. matkoilla kuunnelluista.

Tarkoituksena on siis rajata pois ne kuuntelutulokset, jotka vientimyyjä,
lentoemäntä tai merimies saisi "työnsä puolesta". Jos ajatellaan, että
toisella on 70-200 ulkomaanmatkapäivää niin miten hän pystyy koti-QTH:a
päivystämään yhtä paljon kuin esimerkiksi eläkeläinen ja millainen
laitteisto mahtuu kireällä aikataululla lentolaukkuun. Pysyvä asuinpaikka
on melko ongelmallinen siksi, että pysyvä asuinpaikka verotuksellisesti
muodostuu kolmen vuoden kuluessa. Joitain etuja tulee jo yli puolen vuoden
eli 183 päivän jälkeen.

> No,  tiedän, että tämä voi panna veren kiehumaan joillakin. Mutta
> oikeasti, haluammeko harrasteen kehittyvän ja olevan tasapuolisen vai
> ollaanko todellakin jämähdetty johonkin.....

Moni haluaa yhteisön tukevan hänen harrastustaan pistetauluin, mutta ei
halua niin paljoa antaa itsestään uusien harrastajien hyväksi. Näin ollen
ajatus noudattelee filosofiaa, minkä mukaan nykyiset ovat "lajinsa
viimeisiä".

Harrasteen elinvoimaisuuden ratkaisee paljolti se, moniko innostuu
kuuntelemaan stereovastaanottimensa tai matkaradionsa AM-asemia ja
ostamaan maailmanvastaanottimen lyhytaalloille. Kun tämä vaihe on monella
vuosikymmenien takana, joten sen takia nämä kriittiset pisteet eivät
oikein toteudu.

Jos mennään pidemmälle niin tekniikka alkaa ratkaista, jolloin kannattaa
ryhtyä lukemaan myös Radioamatööriä, antennikirjoja jne.

> "Ei ne pisteet niin tärkeitä- vaan tasapuoliset ja jokaista
> suomenmielistä ja -kielistä kuuntelijaa aktivoivat säännöt!"

Kuuntelijat ovat riittävän suomalais- ja yleisradiomielisiä, minkä vuoksi
nykykäytäntö vastaa 26.4.1985 vallinnutta tilannetta. Pitäisi ymmärtää,
että on annettu markkinavoimille pikkusormi paikallisradioiden muodossa,
25. joulukuuta 1991 Neuvostoliitto on purkautunut ja liittytty EU:n
sisämarkkinaan 1.1.1995.

Näin ollen Itämeren ja erityisesti Suomenlahdenkin FM-tilanne ja
AM-tilanne ovat radikaalisti muuttuneet siitä, kun 1960-luvulla lyötiin
lukkoon pistelaskunormeja.

Väkevää sanaa veli kirjoittaa!

OJP