Re: [DX] Devolo-homeplug

>Mainosmiesten höpinää. Toivottavasti nämä Devil-homeplugit eivät yleisty.
>Jos talojen sähköjohdotukset olisi tehty suojatuilla kaapeleilla tai edes
>kierretyillä johdinpareilla, voisi jotain toivoa panna tuohon "symmetrical
>coupling" -kohtaan. Pitäisi niiden sähköjohtojenkin olla symmetriset ja
>oikealla impedanssilla päätetyt.
>Olen kuullut Tshekinmaalta 10 MHz amatööribandilla 100 milliwatin tehoisen
>radiomajakan (OK0EF). Ei sitä häiriösäteilyä saman talon sisällä tai
>naapuritalossa tarvitse olla paljoakaan, kun kuuntelu käy mahdottomaksi.
> [...]

Tervehdys,

Devolon Homeplug tuotteet käyttävät signaalin siirtoon OFDM -hajaspektrimodulaatiota, joka on itse asiassa sama kuin
adsl-laitteilla.
Tieto siroitellaan n. 80:lle kantoaallolle, joiden teho on noin 2 mW. Lähetystehon jakaantuessa laajalle taajuuskaistalle Homeplug
tuotteiden aiheuttamat mahdolliset häiriöt ovat huomattavasti epätodennäköisempiä kuin monien muiden perinteisten sähkölaitteiden
(pakastin, porakone, loisteputkivalaisin), joiden aiheuttamat häiriöt ovat kovasti piikkiluonteisia.

Kodin sähkötaulun kilowattituntimittari toimii lisäksi tehokkaana kuristimena Homeplug standardin mukaiselle korkeataajuiselle
lähetteelle, jolloin signaali ei etene ulos kiinteistöstä ilmajohtoihin säteilemään.

Devolo Homeplug tuotteet on lisäksi oikeasti testattu häiirösuojauksen osalta ja täyttävät tarpeelliset normit ( EN 55022, EN 55024,
EN 60950), joka ei välttämättä pidä paikkaansa kodin muiden sähkölaitteiden osalta.

Toivon hartaasti, että Homeplug tuotteet yleistyvät, ja kotien langattomat WLAN laitteet vaihtuvat näihin vähemmän häiriötä
aiheuttaviin Homeplug tuotteisiin.

ystävällisin terveisin maahantuoja,

Jan Jensen
OH3LTX, reservin radiosähköttäjä, insinööri (amk)

 * Ch. Jensen OY
 * Kolmionkatu 5 D 33900 Tampere
 * tel (03) 2650825,  fax (03) 2654503
 * http://www.chjensen.fi/