Re: [DX] good bye kelit

Terve Ari ja muut kelien ihmettelijät,

Tuttu juttu!
Noin 40 vuotta elämästäni olen saanut yrittää paneutua nk
kelitutkimukseen, nimenomaan kansainvälisissä puitteissa.

Ne varsinaiset "tutkijat", jotka eivät itse kuuntele lainkaan,
ovat suht hyvin perillä kaikesta. Me, joilla on ollut hyvin
hoidettuja vuodesta toiseen jatkuneita "Fs-luokan" (Field strength)
mittauksia ihmeteltävänämme, tiedämme kuinka vähän ymmärrämme.
Mittausdata ei useinkaan selitä tehtyjä, usein kummallisia havaintoja.
Luultavasti etenemisen perusasiat eivät ole kovin hyvin hallinnassa.

Jos havaintopaikan sähköinen ympäristö muutoin jotenkin saadaan
pysymään samanlaisena vuodesta toiseen, ei mittausten tarvitse
välttämättä osoittaa jotain "oikeita" kentänvoimakkuusarvoja,
vaan jo signaalivaihtelut saattavat kertoa niitä näkevälle paljon.
Valitettavasti mm HF-ennusteet tarvitsisivat "oikeita" Fs-arvoja.

Jos joku minulle kertoisi esim: - miksi nk NOAA/SEC pilkkuindeksit
ovat vuodesta toiseen tulleet aina vaan hullummiksi - verrattuna
kansainv. SIDC-indeksiin, joka on suoraa jatkoa nk Zurich-luvuille.

Myös Jan Alvestadin kuvissa on NOAA/SEC pilkkuindeksejä, koska
SIDC-indeksit saadaan vasta kuukauden jo päätyttyä.

Vanhat hyvät alan artikkelit esiin ja luettavsksi! Nykyisin yhä
useampi kerää omien havaintojen sijasta indeksejä ym Internetistä
ja moni uskoo, että PC korvaa ajattelemaan kykenevän ihmisen.
Vielä 1960-70 luvuilla kelintutkijat joutuivat itse ajattelemaan.

CME-ilmiöitä ja solar windia tutkivat satelliitit ovat suureksi
avuksi mutta esim aurorailmiöitä ei osata vielä hyvin selittää.

Syysterveisin
Väinö K. Lehtoranta, OH2LX
IARU Region 1 Auroral studies coordinator

|  V.K.Lehtoranta, OH2LX  ¤   60N33.6 024E58.7  KP20LN74  |
|  P.O.Box 50             ¤   Telephone: +358-9-4173965   |
|  FI-05401, Jokela       ¤   Telefax: on request, same # |
|  Finland                ¤   email: waisky@xxxxxx        |