Re: [DX] good bye kelit

Auringonpilkkuindekseistä vielä

Kuten SIDC:n johtaja alunperin on korostanut: kyseessä ei ole
"pilkkuluku", vaan suomeksikin mieluummin pilkkuindeksi.

Olen tällä foorumilla aika jälkijättöisesti asialla, kun varsinainen
ihmettely esim kahden pilkkuindeksin eroista käytiin vuosia sitten.
En muista milloin viimeksi olin yhteydessä Mt Wilson Observatory'n
kanssa, ei erojen varsinainen syy ole yksinkertaisesti selitetty.
Onhan mm URSA:n aurinkogroupillakin käytössä jotkin omat indeksit.

Kuten SEH:n tekstistä ilmenee, pilkkuindeksien seuranta ei (enää?)
edes ole järin tarpeellista muuten kun joillekin tilastoihmisille.
Kun Solar Flux on tilastoitu vuodesta 1947, löytyy pilkkuindekseja
ainakin 1700-luvun alusta lähtien suht luotettavassa muodossa.

Itse radiokeleihin geomagneettiset häiriöt vaikuttavat huomattavasti
selvemmin - SEH on tehnyt tosi ansiokkaita vertailuja siinä asiassa!
HF-ennusteiden kanssa pelaavat kyllä soveltavat jotain pilkkuindekseja.
Geomagneettisia indekseja muuten on yli 30 erilaista niitäkin...

Oma tehtäväni OLISI toimittaa PSC:lle NIMENOMAAN AuEs-havaintoja!
Tekisi mieli toivoa, että edes joku lähettäisi niitä vaikka minulle.
Aurora-tyypin Es on kokeneen kuuntelijan suht helppo tunnistaa.

Kuinka moni on käynyt tutustumassa "The Six and Ten Report" arkistoon?
RSGB PSC julkaisee nykyisin kuukausiraporttia PDF-muodossa - osoite:
<www.6and10.org.uk>. Osastossa "Six and Ten Report Archives" löytyy
PDF-muotoiset siistit raportit kuukausilta: February 2003-May 2005.
Sivulla 12 on taulukko, jossa ao pilkkuindeksien lisäksi paljon muuta.
PSC puh.joht. M. Harrison on Keelen yliopiston politiikan proffa..!

Vain yksi tyypillinen esimerkki: 10-Mar-03: SEC=214, SIDC=71.
Ero on yleensä samaan suuntaan mutta ei aina järkevissä puitteissa
ja ero lienee vuosien saatossa suhteellisesti muuttunut suuremmaksi.
Eron aiheuttama haitta riippuu tapauskohtaisesti indeksien käytöstä.

Väinö OH2LX (VKL)

Väiskille

en ole aikoihin seurannut R- eli auringonpilkkulukuja, joten en tiedä
millä lailla ihmettelemäsi NOAA-indeksit ovat kummallisia. Niiden
poikkeaminen SIDC:stä voisi selittyä erilaisella aineistotaustalla.

SEC/NOAA ilmoittaa käyttävänsä 1-6 havaintopisteen dataa, SIDC.ssä
taitaa aineisto olla laajempi....Itse pilkkuluvun määritelmä sisältää
myös mahdollisuuden vaihteluihin eri havainnoitsijoiden välillä silloin
kun mukana on isompia pilkkuryhmiä.

nimimerkki "toisinaan ajatteleva eläkeläinen" eli SEH
|  V.K.Lehtoranta, OH2LX  ¤   60N33.6 024E58.7  KP20LN74  |
|  P.O.Box 50             ¤   Telephone: +358-9-4173965   |
|  FI-05401, Jokela       ¤   Telefax: on request, same # |
|  Finland                ¤   email: waisky@xxxxxx        |