[DX] Butternut vertikaali

Luulenpa, että Butternutin resonaattoreita (niitä keloja)
ei ihan saa dx-kuuntelijan bandeille vireeseen, varsinkin
matalampien taajuuksien kaistanleveys saattaa olla
ongelma.  Tarvitset vähintään hyvän impedanssi-
sovittimen vastaanottimen ja syöttöjohdon väliin.

Jos tuollainen vertikaali on vielä sitten jonkun tolpan
nokassa, on antennin "lähtö/tulokulma" sellainen, että
horisontista ei pitkän matkan asemia paljoa kuule
(suuntakuvio osoittaa "taivaalle").  Tällöin täytynee
käyttää radiaaleja, jotka voi rakentaa itse tai ostaa, ja
tarvitaan hyvää maadoitusta.  Internetistä löytyy
varmaan lisää tietoa ao. antennista.

Monet amatöörit ovat sitä mieltä, ettei ole dipolin
voittanutta "yleisantennina", mutta kyllä tuo
"voinappi" (HF6V ja HF9V) lie pystymallisista
aneeteista parhaimpia.

Itsellänikin on (käytetty) HF-6V kotona varastossa
osina (hamssikäyttöön).  En ole vielä pystyttänyt,
kun on tuota vääntöä vielä (rivitalo-) asuntoyhtiön
kanssa siitä, saanko pystyttää sen katolle vai pihalle
pylvään nokkaan (vai lainkaan).

73 de Matti P., MOP