Re: [DX] sunnuntain kelit

On 20 Oct 2005 at 10:20, Sven-Erik Hjelt wrote:

> Huohmenta!
>
> Kun aikoinan 1960-luvulla tutkittiin aktiivisesti NA-( ja vähän
> muidenkin) kelien riippuvuuksia auringonpilkkuluvuista ja
> magneettisesta aktiivisuudesta, osoittautui parhaiten korreloivaksi
> suureeksi KOLMEN EDELLISEN PÄIVÄN A-INDEKSIEN KESKIARVO. Tämä ilmentää
>  juuri MR:n havaintoa, aktiivisuuden tason tulee olla jonkin aikaa
> matalalla, jotta kelejä olisi, mutta yksittäisten tuntien (ja
> K-indeksin kolmen tunnin jakson) aikana voi tapahtua heilahteluja.
> Tämän "hienorakenteen" ominaisuuksiin ovat juuri TK ja MKA
> [...]

Tervehdys kaikille,

mukava kuulla vanhemmmalta tieteenharjoittajalta, että olemme
Tarmon ja Jarin S:n kanssa tulkinneet keleihin liittyviä
"hienorakenteen" ilmiöitä oikella tavalla.  Tästä on ollut melkoisesti
henkilökohtaista hyötyä aasialaisten ja nyt pikkuhiljaa myös TA-
asemien kanssa. Töistä kotiin lähtiessä on aika hyvin voinut tietää,
mitä Aasian suunnalta voi kuulla. Tämän hetken ennuste olisi, että
Kiina-Taiwan-PHL vetää tänäänkin hyvin ja japsien todennäköisyys on
kasvanut eilisestä huomattavasti. Mane, yritä sitä 1242.42 kiinuria
tänään, saataisiin se idattua.

MKA

Martti Karimies,
HÄMEEN TERÄSRAKENNE OY