From: "Sven-Erik Hjelt" <sven-erik.hjelt@xxxxxxx>
To: "Suomalaisten DX-lista" <dx@xxxxxxxxxxxxx>
Sent: Thursday, October 20, 2005 10:20 AM
Subject: Re: [DX] Vs: Re: sunnuntain kelit

Huohmenta!

Kun aikoinan 1960-luvulla tutkittiin aktiivisesti NA-( ja vähän
muidenkin) kelien riippuvuuksia auringonpilkkuluvuista ja
magneettisesta aktiivisuudesta, osoittautui parhaiten korreloivaksi
suureeksi KOLMEN EDELLISEN PÄIVÄN A-INDEKSIEN KESKIARVO. Tämä ilmentää
juuri MR:n havaintoa, aktiivisuuden tason tulee olla jonkin aikaa
matalalla, jotta kelejä olisi, mutta yksittäisten tuntien (ja
K-indeksin kolmen tunnin jakson) aikana voi tapahtua heilahteluja.
Tämän "hienorakenteen" ominaisuuksiin ovat juuri TK ja MKA ansiokkaasti
paneutuneet.

1960-luvulla kiinnitettiin geomagnetismin ja radioetenemisen
kirjallisuudessa huomiota lähinnä magneettisiin myrskyjaksoihin. Niiden
toistuvuus näkyy upeasti ns. Bartelsin "nuottidiagrammeissa". Oma
oivallukseni oli, että MYÖS RAUHALLISET JAKSOT noudattivat auringon
aktiivisuusjakson eri vaiheissa samankaltaista , n. 27 vrk:n
toistuvuutta kuin myrskyt.  "Kelikennusteiden" pohjaksi valikoitui
monista syistä juuri A-indeksin 3 vurokauden keskiarvo, josta ns.
eksponentiaalisella tasoituksella saadaan helposti (nimenomaan käsin
laskien!) ennusteluku. On hyvä muistaa, että 1960-luvulla (ja itse
asiassa vielä pitkälle 1990-luvulle) indeksien saanti esim Clusiven
rytmiin sopivalla nopeudella edellytti ns. "suhteita", joita onneksi
sekä minulla että SDXK:n tutkimusryhmän muilla jäsenillä oli
ammattiensa puolesta. Lisäksi ei ollut olemassa nettiä eikä edes PC:tä!

Ensimmäisten  ennusteiden osalta, jotka olivat laadullisia, tyyppiä + o
- , itse asiassa käytin taustalla SEKÄ Nurmijärven ETTÄ Sodankylän
lukemia että niiden erotusta. On hienoa, että nykyisin IL:n
aurora-tiedoston kautta saadaan sekä SOD:n että NUR:n kentän
MUUTOSNOPEUDET graafisena esityksinä. Oppikaa käyttämään niitä hyväksi
ja ripustakaa TK:n ja MKA:n "keliennusteohjeet" radion viereen
näköetäisyydelle niin kauaksi aikaa, että osaatte ne ns. "selkäytimen
jatkeella". JVA:n tekemä nettisivu on syytä olla toinen pysyväistyökalu
aktiivikuuntelijalle. Hieno homma Jari!!

Henkilökohtaisesti olen erittäin iloinen tästä uudesta kehityksestä ja
voin eläkevaarina rauhassa lopetella "keliennusteen" tekemisen.
Tarkoitukseni on - mitä nyt eläkeläisen kiireiltä ja postimerkkeilyltä
ehdin - koota yhteen ajatuksia runsaan 40 vuoden "ennuste"jakson ajalta
sekä koota yhteen indeksejä koskevia faktoja. Palataan astialle ...

kelejä

SEH

  Moro!