Re: [DX] Korvakuulolta

Reijon ja Simon jutuista:

> Tämä ymmärtämisero johtuu varmaankin siitä, että kokenut
> DX-kuuntelija on tottunut kuuntelemaan puhetta huonollakin
> äänenlaadulla. Korva on kehittynyt kuulemaan huonoa ääntä.

Taitaa olla myös vähän toisinkin päin. DX-kuuntelun pariin on
varmaan valikoitunut/jäänyt henkilöitä jolla on oikeasti valikoiva
kuulo. En nyt tarkoita teini-ikäisten kuuroutta epämiellyttäville
asioille, vaan sitä, että esimerkiksi itse pystyn monista musiikki-
kappaleista erottamaan eri soittimet - hyvä kyky myös musiikin
sovittajille.

Tällä ominaisuudella sai aikoinaan selvää Tansanian IDistä 25
metrillä, kun lähetys oli lähes päällekkäin toisen kassa (oisko
ollut DW?). Pienikin vivahde-ero kuultavissa äänissä erottaa
ne toisistaan.

73 de Matti P., MOP