Re: [DX] Korvakuulolta

Moi!

Tämä on kiehtova harrastus. Valikoivasta signaalinseurannasta kerron
seuraavan esimerkin; jostakin onnellisesta syystä on jäänyt talteen
avokelanauha 60-luvulta, jossa on pitkä pätkä lattariasemia taajuudelta
1130. Raportoin aikoinani onnellisena venezuelalaisen, mutta nyttemmin olen
löytänyt nauhalta muitakin asemia, ilmeisesti kaivautuisi vielä lisää, jos
sitä uudelleen kuuntelisin. Instrumenttien erottamiseen toisistaan
tarvitaneen jonkun musiikin ammattilaisen (kiitokset menevät esim. Juha
Hintikalle) opastusta, kun sen taidon oppii, niin se oppi kestää koko
elämän. Samaten voi opettaa itselleen esim. intialaisen musiikin hienouksia,
pitää vain sitkeästi kuunnella, vaikka "musiikkimaailma" on aivan erilaista,
vähitellen homma avautuu. Tähän tuttuuteen perustuu kansanmusiikki ja
pop-musiikki, jotka ovat saman, varsin yksinkertaisen musiikkikuvion
loputonta toistamista hieman eri muodoissa. Monet ns. musiikkivarkaudet ovat
tahattomia, jokin sävelkulku vain jää pääkoppaan soimaan. Dementoituneilla
useimmiten jää viimeiseksi jäljelle laulut ja niiden sanat, joten musiikki
on biologisestikin tallessa ja suojassa kuin pankkiholvissa. Tähän tuttuuden
vaatimukseen  perustuu se, että ihmiset jämähtävät johonkin musiikkityyliin
ja puolustavat sitä henkeen ja vereen.
DX-kuuntelija saattaa erottaa asemat jo pelkästään "modulaation"
perusteella. Taipumusta pitää jossain määrin olla, mutta muutoin olen sitä
mieltä, että ihminen on käsittämättömän oppivainen eläin. Parasta
DX-kuuntelussa on se, että siihen pitää paneutua ns. täysillä. Työelämässä
paneutumista ei välttämättä aina palkita, mutta DX-kuuntelussa uusi asema on
aina mieltä hivelevä voitto.
SSS