From: "Sven-Erik Hjelt" <sven-erik.hjelt@xxxxxxx>
To: "Suomalaisten DX-lista" <dx@xxxxxxxxxxxxx>
Sent: Friday, January 26, 2007 1:54 PM
Subject: Re: [DX] KELI PARANEE

Voisikohan johtua vuodenajoista. Keskitalvella etelässä on keskikesä ja
osa signaalin reitissä on valoissassa. Pohjoisen reitit koko ajan
pimeässä.

73
SEH

26.1.2007 kello 13:41, Harry Forsblom kirjoitti:

  TK, kansanperinteestä puheenollen: minkä ennen juhannusta sataa, sen
laariin sataa, sanoi Johannes Virolainenkin. Niin, keväämmällä
lattarikelit paranevat. Mikä oikein on tieteellinen selitys tälle?
Joskus olen lukenut että signaalit eivät pohj. pallonpuoliskon talvella
oikein pääse auringonnousuputkessakaan etelästä pohjoiselle
pallonpuoliskolle, ja siksi talvella kuuluu pikemminkin pohjoisempia
asemia, keskiamerikkalaisia, ja vasta myöhemmin varsinaisia
eteläamerikkalaisia. Tämä on myös jokavuotinen käytännön kuuntelussa
todettu juttu: keväämmällä tulee paremmin lattareita. Miksihän?