Re: [DX] KELI PARANEE

Kyllä talvella on viisainta käyttää karvalakkia.....

1) Auringon paistaessa siihen kohtaan reittiä, mistä signaali pujahtaa
ionosfääriin tai sieltä pois, elektronien määrä alemmissa ionosfäärin
kerroksissa kasvaa ja samalla radioaallon kokema absorptio eli energian
imeytyminen pois aallosta.
2) Maapallon geometria on varsin kiemurainen: kesä-talvi-erot ja
auringon nousu-ja laskuajat eivät ole symmetrisiä päiväntasaajan
suhteen. Siksipä nuo SSS.n mainitsemat nousu- ja laskukartat ovat
tosiaan hyödyllisiä.
3) Jos tähän vielä lisätään auringon ja maan väliseen sähköistä
vuorovaikutusta muokkaavat erot  maapallon magneettikentän ja
maantieteellisten (siis pyörähdysakseliin liittyvien) koordinaattien
välillä , niin aletaan pikku hiljaa lähestyä ongelman ydintä.

  Toivottavasti helpotti, HF.

73 SEH