Re: [DX] Radio- ja sähköaaltojen terveyshaitat

Quoting Mäenpää Teijo <Teijo.Maenpaa@xxxxxxxxx>:

> Hörhöjä riittää joka lähtöön.
>
> Yhtä aikaa pelätään voimalinjojen aiheuttamien magneettikenttien ja
> radioaaltojen terveyshaittoja.
>
> Ja samaan aikaan ostetaan magneettisia kaulakoruja ja pohjallisia, jotka muka
> parantavat verenkiertoa ja edistävät terveyttä.

Tässä on periaatteellinen ero.
Kestomaagneetti antaa kiinteän magneettikentän, joka
on maapallossa luonnostaankin. Voimalinjan kenttä pyörii
ympäri 50 kertaa sekunnissa (50 Hz), ja se sotkee tämän
luonnollisen kiinteän kentän.
Ilman muuta nuo vaimakkaat suurtaajuuskentät ovat haitallisia,
mutta mihin vedetään turvallisuusraja? Monesti kentät ovat
niin pieniä, että on lähes mahdotonta todeta mitään haittoja.
Tällaisen ympärillä on helppo myydä sitten myös huuhaata.
Jos pistät pään mikroaaltouuniin ja ohitat suojakytkimet, niin
varmasti on haitallista  (Olikohan taajuus jotain 2,4 GHz ?ja
teho 500W luokkaa, riippuen mallista). Uusi monitaajuuskännykkä
antaa 1,8 GHz ja teho (olisiko watin paikkeilla?). Lähetysantenni
on kiinni päässä!  Mastoista ei tule juuri minkäänlaista
tehoa päähän, sillä eihän kukaan siellä mastossa antennin vierellä
vietä aikaa! Minua ihmetyttää, kun noita kännykkämastoja syytetään
suurtaajuuskentistä!

Reijo Alapiha