Re: [DX] Kiinteistötoiminta ja radio

Radioaaltojen ihmemaailmaan vielä yksi tarina.

Teimme Oulun yliopiston uusilla AMT-laitteilla laajakaistan
tallennustestejä maastossa eräänä lokakuun päivänä 1970-luvun lopulla.
Selvää venäläistä musiikkia tuli pitkät tovit kuuluviin laitteista,
kuulutusta ei saatu mukaan. Laitteella mitataan kaukaisten
ukkospurkausten aikaansaamaa magneettikenttää puolitoistametrisen
ferriittisydämisen kelan (N=10000) avulla ja sähkökenttää kahden (tässä
tapauksessa n.15 metrin päässä toisistaan olevan) maahan upotetun
elektrodin avulla.

Laitteen mittaus tapahtuu  taajuusalueella 4.7 - 1700 Hz. Koskaan emme
saaneet selville, missä radiolähetyksen demodulaatio tapahtui,
ionosfäärin ristimodulaationa, elektrodeissa tasasuuntauksen avulla tai
jossain muualla. Laitteen rakenne on sellainen, että suoraan
elektorniikassa tapahtuva detektio ei pitäisi olla mahdollista - eikä
vastaava tilannetta koskaan pystytty uusimaan.

Kylläpä herrat Faraday, Hertz ja kumppanit olisivat olleet
ihmeissään....

73 SEH

21.3.2007 kello 17:22, Harry Forsblom kirjoitti:

  Itse olen ainakin kerran kuullut kesämökillä ohjelmaa pelkillä
lisälaitteilla, joita minulla tosin on paljon. Asia ei koskaan
selvinnyt eikä tilanne toistunut. Se ei ollut unta eikä hetkien huumaa.