Re: [DX] Asemalaskennasta

Pistelaskukeskustelussa aletaan taas Hannun ja Riston kommenttien myötä
päästä asian ytimeen, mutta koska homman "pointti" on edelleen välillä
tuntunut olevan vähän hakusassa yritän sitä selkeyttää omalta kannaltani:

1. Ainakin noin n. 90% tapauksista pistelaskenta on varsin helppoa ja
yksiselitteistä. On kuitenkin tilanteita, joissa se ei ole. Tätä varten
TARVITAAN JULKISET PISTELASKUSÄÄNNÖT REFERENSSIKSI, joiden perusteella
ongelmatilanteista voidaan alkaa keskustella.

2. Tällä hetkellä pistelaskusääntöjä ei ole missään julkisesti esillä.
Tämän takia on esitetty toive, että pistelaskusäännöt tulisi saada
näkyviin SDXL:n www-sivuille, joka on niille ainoa oikea paikka. Tämä
toive ei voi olla kohtuuton!

3. On totta, että pistelaskusäännöt on julkaistu Radiomaailma-lehdissä
1980-luvun lopulla. FM-pistelaskennan osalta olen joskus keväällä TIL:n
kirjoittamat pistelaskennan perusperiaatteet tänne listallekin
lähettänyt. FM-QSL-palstan toimittajana huomasin kuitenkin etteivät nuo
1980-luvun ohjeet ole enää kaikilta osin valideja (esim. maakohtaiset
ohjeet FM:llä ja Eurooppa-pistelaskennassa). Siksi pelkkä VANHOJEN
Radiomaailman OHJEIDEN ESIINKAIVAMINEN EI RIITÄ, VAAN OHJEISTUKSET
KAIPAAVAT PÄIVITYSTÄ.

4. Päivitystyö ei kuitenkaan voi alkaa ennenkuin vanhat ohjeistukset ja
perusperiaatteet kaivetaan esiin julkisiksi. Päivityksellä EN TARKOITA
PISTELASKENNAN PERUSTEIDEN MUUTTAMISTA, vaan ohjeistuksen päivittämistä
ajantasalle tämän vuosituhannen tilanteeseen.

5. On puhuttu myös pistelaskun mielekkyydestä ja tarpeellisuudesta,
mutta niin kauan kuin QSL-palstoilla lasketaan myös pisteitä, pistelasku
ei voi perustua mutu-tuntumaan ilmoittajien, eikä varsinkaan palstan
toimittajan taholta kuten tällä hetkellä ainakin EU- ja FM-QSL-palstalla
pakosti on tilanne. Toki QSL-palstoja voidaan julkaista laskematta
pisteitäkin, mutta se on jo toinen päätös.

Ellei Liiton puolelta vielä ole ryhdytty toimenpiteisiin
pistelaskentaohjeiden saamiseksi julkisiksi nettiin ja tätä kautta
keskustelun avaamiseksi ohjeiston päivittämisestä, olen omalta osaltani
valmis skannaamaan vanhat ohjeistukset Radiomaailma-lehdistä PDF:ksi,
jos vain ko. lehdet omistan ja jos joku kertoo mistä numeroista ohjeet
löytyvät.

Jouni