Re: [DX] SDXL:n kannanotto YLE 558 puolesta?

Lainaus Jorma Mantyla <jmantyla@xxxxxxxxxx>:

> Minusta RV:n argumentti, jonka mukaan asioihin ei voi vaikuttaa,
> on heikko ja kestämätön.  Eihän kannanotto mitään maksa, eikä
> sen tekemisestä ole mitään haittaa.  Kannanoton kirjoittaminen
> ei voi olla iso työ.  Jos LiHa ei edes sitä saa aikaan, niin jo
> on onneton johto liitolla.

Kannanotto on varmasti sinänsä hyvä asia, mutta ei sillä vaikutusta
lopputulokseen ole. Kertoo tietysti sen, että tämä järjestö on sitten myös
virallisesti vastustanut asiaa ja osoittaa aktiivisuutta. Kuten sanoin, en
itse tähän aikaani aio käyttää, mutta toivotaan, että hallituksesta tai sen
ulkopuolelta löytyy joku, joka tekstin laatii, hallituksella hyväksyttää ja
hoitaa jakelun mediaan.

Onneton kai liiton hallitus on aina jossain määrin ollut. Parhaat
voimavarat järjestössämme yleensä kanavoivat dx-aikansa mieluummin
kuunteluun järjestöbyrokratian sijasta. Viittaukseni hallituksen
ajoittaiseen passiivisuuteen liittyy etenkin tuohon klassiseen passiivin
käyttöön: ideoidaan asioita, päätetään tehdä sitä, sovitaan tehtäväksi tämä
ja suunnitellaan tuota jne, mutta kun asia pitäisi konkreettisesti
toteuttaa, niin eipä tahdo löytyä aikaa/tekijää. Samalla tavallahan tämä
lista aika paljon toimii. Ideoita kyllä tulee runsaasti, mutta
vapaaehtoisresurssit ovat niukat.

Uusi puheenjohtajamme on mielestäni osoittanut varsin hyvää aktiivisuutta
ensimmäisen vuotensa aikana. Ehkäpä joitain vanhoja pieruja minusta alkaen
voisi vaihtaa? Olen ollut erilaisissa liiton johto- ja työtehtävissä yli 35
vuotta, mikä lienee turhan paljon. Aika paljon on tullut tehdyksi, mutta
aika paljon on varmaan myös jäänyt tekemättä.

> [...]
> jaosta päätetään ITU:n Warc-kokouksissa ja yksi taajuuksien
> myöntämiskriteeri on käyttö.  Jos maa ei käytä radiotaajuuksia, sen
> on vaikea perustella niiden saamista ITU:lta.  Esimerkiksi
> pitkäaaltokanava 252 kHz on ehkä jo menetetty Irlannille.
> Mielestäni Suomen on käytettävä ainakin yhtä MF-taajuutta, jotta
> voidaan osoittaa aktiivisuus MF-alueella.  MF-taajuuksien arvohan
> saattaa nousta uudelleen, jos (tai kun) esimerkiksi DRM-tekniikka
> paranee ja käyttö laajenee.
> SDXL:n kannanotto dokumentoisi, että ainakin joku varoitti
> aikoinaan MF-taajuuksien menettämisen vaarasta.

Samaa mieltä.

Saamani tiedon mukaan 558:n lopetus on teknis-taloudellinen eli lähetin
vetelee viimeisiään ja sen korjaamiseen/korvaamiseen ei haluta investoida.

t. RV
--
Risto Vähäkainu
tietotekniikka-asiantuntija