Trendit ja QSL? (Uusi postaus)

This is a message from Jorma Mantyla <jmantyla@xxxxxxxxxxxxxxxx>

(Uusi postaus tästä aiheesta... edellisestä puuttui luvattu liite;
opettelen juuri Win95:n käyttöä ja välillä menee aikaa ihmettelyyn...-JM)

---
TRENDITIETOISTA QSL-METSÄSTYSTÄ?

SDXL:n kesäkokouksen ohjelmassa näyttää olevan esitys aiheesta
"QSL, nauhoitukset ja nauharaportit".  En ole aivan varma
pääsenkö paikalle, mutta yritän.  Tarkoituksni oli joka
tapauksessa kirjoittaa kokemuksistani verkkofuppailusta ja -
raportoinnista, joten toimikoon seuraava teksti etukäteen
jaettuna kommenttipuheenvuorona (toivottavasti tämä menee
jotain kautta JVA:lle, jota Eemeli ei tuntenut).  Artikkeli
perustuu kuluneen kesän fuppailukokemuksiin.

Olen nyt kahden ja puolen vuoden ajan ilmoittanut raporttien
ja fuppien (karhukirjeiden) mukana e-mail -osoitteeni.  Sinä
aikana sähköpostiverifiointeja on kertynyt 24 kpl. Lisäksi 4-5
asemaa on vastannut sekä kirjeitse että sähköpostitse.
Kaikkiaan olen vuosien 1996 ja 1997 aikana saanut
verifiointeja 108 kpl mistä eemelien osuus on 22%.  Määrä
näyttää kasvavan tasaisesti, sillä tänä vuonna olen saanut 34
verifiointia, joista e-maileja jo 9 kpl eli 26%.  Heti on
tosin lisättävä, että laskelmat on tehty vain omien vastausten
perusteella, jolloin yleistämistä vaikeuttaa "pienen" otannan
lisäksi mm. se, että viimeisen 2-3 vuoden aikana olen
raportoinut lähes yksinomaan jenkkejä - ja nimenomaan
Yhdysvalloissa Internetin käyttö on yleisintä.  E-mail -
vastausten määrä olisi varmasti pienempi, jos kuuntelisin
enemmän afroja, Aasiaa tai lattareita.  Toistaiseksi en ole
saanut yhtään lattarivastausta Internetin kautta, vaikka olen
löytänyt mm. Radio Tacnan (Peru) ja Radio Gauchan (Brasilia)
kotisivuilta eemeliosoitteita.  Mutta nykyilmausta
käyttääkseni: trendi on selvä.  E-mail -verifiointien määrä
kasvaa ja asemien halukkuus käyttää sähköpostia verifioimiseen
kasvaa samoin.  Uskoisin useimpien DX-kuuntelijoiden
havainneen saman ilmiön.

Jotkut ovat sitä mieltä, että tällaiseen kehitykseen pitää
suhtautua kielteisesti ja e-mail -verifioinnit "pitäisi lailla
kieltää", kuten DXclusivessa taannoin kirjoitettiin.

Minä en ole huolestunut e-mail -verifioinneista, vaan pidän
kehitystä myönteisenä asiana.  Tärkein perusteluni on
vastausprosentin nousu, jonka voin selvästi jo nyt mitata
omien vastausten perusteella.  Lähetin vuonna 1996
Yhdysvaltoihin 70 raporttia.  Vastauksia on tullut 38 eli
tänään 27.7.1997 vastausprosentti on 54,3.  Tekemäni
vastausprosenttitutkimuksen (ks. Radiomaailma 2/1997) mukaan
Yhdysvaltain keskimääräinen vastausprosentti v. 1995 oli 47,3.
Olen siis keskiarvon paremmalla puolella -
sähköpostivastausten ansiosta.  Jos jättäisin luvusta pois
vuoden 1996 raportteihin saamani 12 eemelivastausta, olisi
jenkkiQSLiä kertynyt vain 26 kpl eli vastausprosentti olisi
37.  Jäisin siis keskitason alapuolelle.

Edelliseen lisään taas varauman.  Kyse on vain omista
vastauksistani, mikä ei tilastollisena otantana ole riittävä
yleistystä varten.  Mutta silti uskon, että kehityksen suunta
on nähtävissä.  Lisäksi minulla on työn alla pari asemaa,
joilta saanen vielä perinteisiä tai eemelivastauksia.  Vuoden
1996 jenkkisaldo noussee tuonne 60% tuntumaan.  Se on nykyään
niin kova luku, että aion jatkaa eemelivastausten hankkimista
eräiden vastalauseista huolimatta.

En toki silti julista eemeliä ainakaan vielä ratkaisuksi
asemien hiljalleen aleneviin vastausprosentteihin.  Toki otan
mieluiten vastaan perinteisiä QSL-kortteja ja kirjeitä, eikä
kunnon lattariviiriä voita mikään faksi tai bittijono.

Siksi olen noudattanut asemia raportoidessani hyvin tiukkoja
periaatteita.  Kuultuani aseman lähetän yleensä päivän tai
viikon kuluessa ensin perinteisen snail-mail -raportin +
kirjeen (pedisraporttien postittaminen on muutaman kerran
vienyt max. kuukauden).  Sitten seuraa tasan puoli vuotta
odottelua ennen fuppailua eli karhukirjeen lähettämistä.
Tämän puolen vuoden odotteluajan suhteen ollut ehdoton - sitä
ennen ei lähde minkäänlaista fuppia.  Ensi viikolla aion
fuppailla tammikuussa 1997 kuulemiani asemia.  Karhukirjeet
lähtevät ensin snail-mailina tuon puolen vuoden
vastaamattomuuden jälkeen.  Tässä vaiheessa lisään jo
useimpiin raportteihin kirjeen loppuun eemeliosoitteeni.  Jos
ensimmäinen fuppikierros ei tuota toivottuja tuloksia
seuraavan puolen vuoden odottelun jälkeen, alkaa ainakin
kiinnostavimpien asemien kohdalla eemeliosoitteiden ja web-
sivujen etsintä.  Eemelifuppeja olen lähetellyt asemille
yleensä vasta vuosi kuulemisen jälkeen - ts. välissä on ollut
ensiraportti ja yksi fuppi snail-mailina.

Tänä kesänä on siten eemelifuppeja mennyt keväällä 1996
kuulluille asemille (mm. LEM95-pedis) - ja tulokset ovat
olleet ihan kivoja.  Liitän tähän perään näytteeksi yhden
parhaista, WFLP Erie PA 1330 kHz.  Se tuli e-mail-fuppiin.
Osoitteen löysin aseman web-sivulta.  Voiko tuota parempaa
verifiointia enää olla?  Toinen mieltä lämmittänyt asema oli
KBND Bend OR 1110, jota pommitin kahdesti kasetilla.
Tuloksena oli kuiva eemeli - mutta aseman harvinaisuuden
huomioon ottaen se kelpaa kovin.

Tuota WFLP:n eemelikirjettä lukiessa en voi olla
ihmettelemättä päätöstä hyväksyä (osittain) ja vieläpä
takautuvasti nauhoitukset ranking-listalle.  Minun mielestäni
nauhoitus, joka ei ole edes käynyt asemalla, on nollan
arvoinen verrattuna kunnon verifiointiin, josta selvästi
näkyy, että raportti on käynyt asemalla, se on luettu,
tutkittu ja sitten vasta lähetetty QSL.  -No, onneksi
nauharankki jäi lopulta puolitiehen, eivätkä toisaalta
eemelivastauksetkaan aina ole samanlaisia kuin WFLP - tulee
sieltä joskus tylsiä parin lauseen pikaisesti kirjoitettuja
kuittauksia.  Mutta niin tulee kirjeitsekin - varsinkin
jenkkilästä, missä QSL:t ovat kautta aikojen olleet
keskimäärin aika vaatimattoman näköisiä, vaikkakin
asiasisällöltään hyviä

Tässä vaiheessa voisi hieman pysähtyä pohtimaan mihin suuntaan
teknologia on menossa.  MikroBitti -lehti kirjoitti
kesäkuussa, että telefaxit joutuvat pian museoon.  Pc:n ja
faxin raja alkaa hämärtyä.  Jo nyt pc:n kautta voi tulostaa
Internetin kautta saatuja eemeleitä.  Ongelmana on ollut
viestien ulkoasu, joka sisältää lähinnä ascii-tekstiä.
Useimmat pc:n käyttäjät tietävät, että pc voi jo nyt toimia
puhelinmodeemin kautta lähettävänä ja vastaanottavana faxina.
Ongelmana on tällöin ollut vastaanottaminen, eli pc:n oltava
koko ajan päällä vastaanottamista varten.  Jatkossa molempiin
ongelmiin on tulossa ratkaisuja.  Erilaiset pakkausohjelmat
kehittyvät kovaa vauhtia, joten firman kirjelomakkeelle tehdyt
viestit siirtyvät pian sulavasti Internetin kautta e-maileina
vastaanottajien väritulostimiin.  Puhelinmodeemien yhteyteen
tulee ilmeisesti jonkinlainen muisti, joka tunnistaa ja
taltioi fax-viestit.  Kun pc sitten käynnistetään, faxit
muutetan kuvatiedostoiksi ja tulostetaan väritulostimella
paperille.

Etuna on nopeus ja paperin ("fax-saasteen") säästö - voi
valita mitä tulostaa ja mitä ei (mainokset + spammaus
roskikseen, QSL:t paperille).  Rahaakin säästyy, ainakin
lähetettäessä viestejä.  Yksi lentopostikirje Euroopan
ulkopuolelle maksaa 3,40 mk.  Kangasalta saan Internet-
yhteyden hintaan 3,36 mk/tunti, minä aikana ehdin lähettää
kymmeniä maileja jenkkilään!

Kaikki merkit viittaavat siihen, että sähköisen postin määrä
kasvaa tasaisesti ja perinteisen postin käyttö vähenee.  Nyt
voisi periaatteessa jo lähettää kasettiraporttienkin sijasta
audiotiedostoja asemille.  Eli siis Internetin kautta voi jo
lähettää audiopostia, jos vastaanottajalla on asianomaisella
softalla, äänikortilla ja kaiuttimilla varustettu multimedia-
pc.  Eli siis aseman Suomessa kuullun idin voi pc:llä muuttaa
tiedostoksi, joka menee sähköpostin liitteenä asemalle.  Jos
siellä on sopiva laitteisto, tiedosto voidaan purkaa ja
kuunnella kaiuttimista kuin kasetti ikään.  Ensi alkuun
kuulostaa ihan mukavalta ja ainakin rahaa + paperia ja
kasetteja säästävältä menelmältä.  Onko kukaan kokeillut?
Homma voisi toimia, mutta kuinka moni osaa vastaanottopäässä
purkaa paketin?  Eemelin käyttökin tuottaa monille vaikeuksia.

Tekniikan kehityksestä huolimatta en silti halua yliarvioida
eemelin merkitystä.  Loppujen lopuksi senkin käyttö on aika
samanlaista kuin perinteisten raporttien ja fuppien
lähettäminen - mukaan lukien vastausprosentti.  Nimittäin
eivät kaikki asemat vastaa edes eemeleihin.  Tällaisia asemia
ovat mm. VOCM (650 ja 1240) sekä CKGM 990, joiden osoitteet
kyllä löysin, mutta useampaankaan mailiin ei ole tullut
vastauksia.  Eemeliraporttien suhteen tuntuu pätevän sama kuin
perinteiseen raportointiin eli olennaista on oikean henkilön
löytäminen asemalta.  Tuo esimerkkinä oleva WFLP 1330 vastasi
siten, että lähetin saman raportin kahdelle toimittajalle,
joiden e-mail-osoitteet löysin aseman web-sivulta ja pyysin
välittämään raportin inssille tai asiaa muuten hoitavalle
henkilölle.  Runsaan viikon odottelun jälkeen (eemeliQSLt
tulevat yleensä muutamassa tunnissa tai päivässä) olin jo
unohtaa aseman, kun ohessa oleva lähes täydellinen QSL kolhati
postilaatikkoon.  Toinen toimittajista oli sittenkin forwannut
raportin aseman inssille hyvin tuloksin!  Siksi toivoisin,
että sähköpostitse vastanneiden verkko-osoitteet
ilmoitettaisiin esim. Dxcl:n v/s-palstalle nimen kera.

Mielestäni meidän ei kannata tapella uutta teknologiaa
vastaan, vaikka se toki aiheuttaa myös ongelmia DX-
kuuntelulle.  Mutta ovatpa kollegat radioamatöörit samoin
ymmällään Internetin takia.  Heitä askarruttaa mm.
pakettiradio (kuunnelkaapa joskus 80 mb jorinoita aiheesta!).
E-mail-verifiointi on kuitenkin pieni "harmi" - jos on harmi
ollenkaan.  Varsinainen Internetin aiheuttama ongelma on
mielestäni ns. Real audio, jonka aiheuttama ongelma on isompi:
miten todistat asemille, että olet kuullut aseman radioteitse
etkä Internetin kautta?  Itse törmäsin tähän ongelmaan
kesäkuun VHF/Es-keleillä, kun kuulin uuden saksalaisen aseman
Radio Regenbogen 100,4 Mhz.  Vasta raportin lähetettyäni
huomasin, että asema on kuultavissa myös Real audiona
(http://www.radio-regenbogen.de/).  No - ongelma ratkesi, kun
asema vastasi saksankieliseen raporttiin perinteisellä kirje +
tarra -paketilla.  Tai kuunelkaapa monen dixarin unelma-asemaa
KGUM Agana, Guam, 567 kHz (http://www.radiopacific.com/k57/) -
mukava kuunnella asemaa joka ilta Kangasalla!

Tähän Real audio -asiaan kaivattaisiin enemmän selvyyttä ja
myös jonkinlainen ALT/ATL:n tms. lausunto tai kannanotto.
Eemelin kanssa tullaan jo hyvin toimeen.  Vai?

Kangasalla 27.7.1997

JM

LIITE: