[DX] Re: Vanhat Suomen radiot

At 16:18 17.3.2005, you wrote:
>Suomen radiohistoriallinen seura ry. (SRHS) ottaa luullakseni mielihyvin
>tietoja tietokantoihinsa, mutta kuten JM totesi, radioasemadata(kin) olisi
>ensin "suodatettava".
>Suomen Yleisradion osalta vuosikertomuksista löytynee aika paljon tietoa.
>Alkuaika ennen YLE:ä voi olla epäselvempi.
>Koepallo: tietääkö kukaan detaljeja vaikkapa Hangon Keksin
>"radiolähettäjästä", joka toimi ainakin silloisen lehti-ilmoituksen mukaan
>joskus 1920-luvulla?

Suomalais-Englantilaisen Bisquit-tehtaan radion teho oli
20 wattia, vastuullisina operaattoreina J.A.Nordström-Norovuo
ja professori Georg von Wendt. Englantilais-suomalainen
bisquit-tehdas otti varhain radioharrastuksen omakseen ja
lähestyi 1928 Lahden pitkäaaltoasemaa kirjeellä, jossa
pahoiteltiin, että Lahden signaali leviää laajalle alueelle ja
estää brittiläisten omistajatahojen yritykset kuunnella
Daventryn ohjelmaa.

Viestien otsikoissa on vilahtanut lukuisia aiheita, joista Kari
Kallio ja minä olemme kirjoitelleet sitä sun tätä Radiomaailmaan
viimeisen kymmenen vuoden aikana. Ehkä vanhoista numeroista
löytyisi vastauksia mahdollisiin kysymyksiin. Valitettavasti
minulla ei ollut aikaa eikä energiaa paneutua tämän listan
liikenteeseen lainkaan pariin viikkoon.

73's JLN