[DX] Uudet KOJE2GeoClock tiedostot

Hei kaikki NA/MEX/HI kuuntelijat,

Olen tehnyt uudet versiot KOJE2GeoClock tiedostoista ja toimitan kopion niistä kaikille halukkaille. Tulen päivittämään tiedostoja noin kerran kuukaudessa tulevan talven AM kauden ajan ja lähetän päivitetyt tiedostot ilman eri pyyntöä uudelleen.

Tiedoksi niille, jotka eivät ole näistä tiedostoista aikaisemmin kuulleet:
Nämä tiedostot liittyvät GeoClock karttaohjelmistoon ( http://geoclock.home.att.net/ ). Minulla ei ole mitään tekemistä tämän karttaohjelman myynnin tai jakelun kanssa, joten niihin aiheisiin liittyvät kyselyt kannatta osoittaa suoraan ohjelmiston tekijälle. Minä olen sen sijaan tehnyt ohjelmaan yhteensopivat ohjaustiedostot, joilla saadaan kaikki aktiiviset KOJE/KOMEX/KOH asemat taajuuksittain tai osavaltioittain tämän mainion karttaohjelman kartoille kutakuinkin oikeisiin kohtiin.

Esa Hänninen ylläpitää KOJE/KOMEX/KOH listoja osoitteessa http://www.diccons.com/radio/koje.htm , josta saa kaiken muun listoissa olevan informaation.

Olen tehnyt tämän urakan siksi, että GeoClock näyttää reaaliaikaisesti maapallon valoisat, pimeät ja hämärävyöhykkeellä olevat alueet. Ja tunnetusti hämärävyöhyke-eteneminen tuottaa joka talvi mieluisia yllätyksiä useille DX-kuuntelijoille. Eli ohjelmalla voidaan näitä tiedostoja käyttämällä reaaliaikaisesti seurata sitä, mitkä asemat ovat hämärävyöhykkeessä tai pimeässä. Kun jotain kuuluu, on asema todennäköisimmin näiltä alueilta. Vain kovimmilla keleillä voi asemien signaaleja tulla valoisaltakin alueelta Suomeen asti. Ja voihan tätä ohjelmaa käyttää niinkin, että UNID aseman identiteettiä selvitellessä katsellaan kartalta, mitä asemia taajuudella on ja millaiset valaistusolosuhteet olivat kuunteluhetkellä. Tämä helpottaa selvittelyä jonkin verran.

Suurimalle osalle asemia koordinaatit on haettu FCC:n asematietokannasta ( http://www.fcc.gov/mb/databases/cdbs/ ). Niille asemille, joille ei koordinaatteja FCC:n kannasta löydy, on annettu asemien lisensseissä tai muissa listauksissa mainittujen paikkakuntien koordinaatit.

Jos sinulla on GeoClock ja kuuntelet jenkkejä, niin tähän pakettiin kannattaa tutustua.

Annan nämä ohjaustiedostot veloituksetta kaikkien niitä tarvitsevien kuuntelijoiden käyttöön sillä ehdolla, että kopiointia jatketaan aina tarpeen vaatiessa - veloituksetta tietysti.

Laita pyyntö sdxl.org osoitteeseeni, niin saat paluupostissa tiedostot ja niiden käyttöohjeen.

73's tak