[DX] Listoista

Hei,

Olen takaisin kotona hyvin onnistuneelta Winter SWL Festival matkalta.
Kiitoksia KSK, ARM ja KJR mukavasta seurasta!

Tällä listalla on viime aikoina ryöpsähdellyt pistelaskentaa, vuoden
asema-äänestykseen, maalaskentaan ja pariin muuhun asiaan liittyen. Olen
saanut paljon kommentteja, ja käsityksen että moni listalainen näkee
tämän listan tason laskemisena. Toisaalta olen myös kuullut, että
mailiohjelmissa on delete-näppäin ja kaikkea ei ole pakko lukea.
Haluaisinkin kysyä kaikilta kommentteja siihen, mitä asialle pitäisi
tehdä, jos mitään. Vastatkaa privaatisti, älkää listalle.

Näissä asioissa on hyvin vaikea löytää kaikkia täydellisesti
miellyttävää ratkaisua. Toisaalta keskustelu ja mielipiteen vaihtaminen
on hyvää ja tulisi sallia, mutta toisaalta moni asia menee helposti
monen kannalta ylilyönneiksi ja on heille vain roskaa listalla.

Yksi idea, mikä minulla on ollut tilanteen mahdolliseksi korjaamiseksi
on listan jakaminen kahteen. Tälläinen menettely on mm. amatööreilla,
joilla on fin-ham ja fin-ham-sauna-lista. Periaatteena olisi, että tämä
lista pyhitettäisiin uusille asioille, uutisille, kelikuulumisille ja
muulle, mikä on uutta ja tiukemmalla moderoinnilla. Keskustelut,
mielipideasiat ja jopa hieman aiheen viereestä olevat asiat
siirrettäisiin uudelle listalle, missä moderointi olisi paljon löysempää
ja sana vapaa. Päälistalla voisi toki esittää kommentin/pari, mutta
jatkokeskustelut siirrettäisiin sauna-listalle.

Näin jokainen voisi valita, mille listoille haluaa kuulua ja mitä
vastaanottaa. Vaikka useimmat varmaan liittyisivät molemmille listoille,
mailien lajittelu olisi helppoa, sillä niissä on erilaiset subject-rivit
(esim [DX] vs [DX-sauna]).

Mielipiteitänne odottaen (privaatisti, pse),

73!

Risto